Tonen er skarp fra
Jos Verstappen, der i kølvandet på McLarens dominans i Miami Grand Prix ikke lægger fingrene imellem.
FIA's beslutning om først at indføre strengere regler for fleksible frontvinger ved Spaniens Grand Prix er ifølge ham direkte tåbelig.
- Så dumt, siger han – og antyder, at
McLaren allerede har draget fordel af en teknisk gråzone, som
Red Bull længe har haft mistanke om.
McLaren har startet 2025-sæsonen med et brag: dobbeltsejre og en føring i begge mesterskaber med Oscar Piastri og Lando Norris.
Imens er Max Verstappen 32 point bagud, og Red Bull – både offentligt og bag kulisserne – har stillet spørgsmålstegn ved stort set hele MCL39’eren: dækslid, afkølingsteknikker og ikke mindst vingernes fleksibilitet.
Ifølge rapporter har teamet sågar brugt termiske kameraer i pitlane for at overvåge McLarens dæks temperaturer og forsøge at finde beviser på ulovlige tricks, såsom nedkøling med mikroskopiske mængder vand.
"Det er så dumt"
Men det er især fleksibiliteten i McLarens frontvinge, der har fået Red Bull-lejren op i det røde felt.
FIA reagerede tidligt i sæsonen på mistanker om fleksible bagvinger, men de nye og strengere tests for frontvingerne træder først i kraft fra runde ni – Spaniens Grand Prix.
Jos Verstappen er ikke tilfreds med den tidslinje:
- Hvorfor først ændre reglen så sent? Så har de jo fået en fordel hele vejen indtil da, sagde han til Racexpress.
- Det er så dumt. Gør det fra starten, så det er ens for alle.
Den forsinkede implementering har en forklaring fra FIA.
Faseinddelt tilgang
Forbundet skriver i en officiel udmelding, at man med en "faseinddelt tilgang" giver teams mulighed for at tilpasse sig uden unødvendige omkostninger eller spild af eksisterende komponenter.
Det handler ifølge FIA om at “finjustere vores evne til at håndhæve reglerne om karrosseriets fleksibilitet og sikre fair og spændende konkurrence.”
Men for Red Bull – og især Jos Verstappen – virker dette mere som en overspringshandling end en reel håndhævelse.
Med to løb tilbage før ændringen træder i kraft, frygter de, at McLaren allerede har sikret sig et afgørende forspring.
Fokuserer mere på protester end på strategi
Teamchef
Christian Horner udtrykte sig mere diplomatisk, men sendte stadig en klar besked:
- Det kommer helt sikkert til at have en effekt. Hvor stor den bliver for os og konkurrenterne er svært at sige, men det er ikke bare en lille ændring – det er markant.
McLaren har indtil videre ikke fået nogen officiel reprimande, men holdchef Zak Brown har udfordret Red Bull til at “protestere på ordentlig vis”, hvis de virkelig mener, at MCL39 bryder reglerne.
I et stik til Red Bull sagde Brown, at én vis konkurrent “fokuserer mere på protester end på strategi” og mindede om, at protester kræver både dokumentation og penge på bordet.