Christian Horner har endnu ikke truffet sin beslutning, men overvejer at gøre comeback i Formel 1 med et nyt team – som sportens 12. hold.
Efter sin opsigtsvækkende afgang fra Red Bull og en angivelig forligssum på 600 millioner kroner er Christian Horner nu i færd med at vurdere, hvordan og hvornår han vender tilbage til Formel 1.
Flere muligheder er i spil, herunder samarbejde med eksisterende teams, men også en mere bemærkelsesværdig idé er ifølge flere kilder under seriøs overvejelse.
Skal han etablere sit eget Formel 1-hold og blive sportens 12. team?
Det fremgår, at Horners fratrædelsesaftale fra Red Bull giver ham lov til at vende tilbage til Formel 1 allerede i første halvdel af 2026.
Det signalerer, at han er ivrig efter hurtigt at få foden indenfor igen, og det har angiveligt spillet en rolle i, at han accepterede en reduceret fratrædelsessum.
Kontrol og ejerskab i fokus
Horner har gjort det klart, at han kun er interesseret i et projekt, hvor han har fuld kontrol.
I sin tid hos Red Bull havde han ansvaret for alt fra raceteamet til motorafdelingen og den avancerede ingeniørenhed.
Det var netop den struktur, han selv tilskrev Red Bulls mangeårige succes.
Derfor er han ikke interesseret i en traditionel teamchefrolle, hvor han skal rapportere til andre.
Han søger i stedet en ledende position med strategisk ansvar og gerne med en ejerandel i holdet.
Det er en rolle, han ikke havde i Red Bull, men som nu tiltaler ham i endnu højere grad.
Et sådan setup kunne enten realiseres ved køb af andele i et eksisterende team som Alpine eller Aston Martin, eller ved at etablere et helt nyt hold fra bunden.
Et nyt hold – realistisk men krævende
Formel 1’s regelsæt tillader op til 12 teams på gridden.
Cadillac træder ind i sporten fra 2026 som det 11. hold, hvilket i teorien efterlader én åben plads.
Hvis Horner vælger at etablere et nyt hold, vil det kræve investorer og økonomisk opbakning i størrelsesordenen flere milliarder kroner.
Derudover vil han skulle overbevise både FIA og F1’s kommercielle rettighedshavere om, at holdet tilfører værdi til sporten.
Det lykkedes ikke for Andretti, trods teknisk godkendelse og solid finansiel ballast.
Først da Cadillac blev involveret, blev projektet accepteret.
Kilder peger på, at Horner allerede har ført indledende samtaler med potentielle investorer.
Men indtil videre har han ikke truffet en endelig beslutning.