kevin magnussen

Kevin Magnussen langer ud efter F1-bilerne: "Langsomme og stive"

Formel 1maj 12 , 17:57
Danske Kevin Magnussen har i et eksklusivt interview løftet sløret for, hvordan de nuværende Formel 1-regler har ændret grundlæggende ved selve måden, man kører bil på i motorsportens kongeklasse.
Med en bemærkelsesværdig karriere bag sig, ikke mindst i Haas, reflekterer Magnussen nu over, hvordan sporten har udviklet sig teknisk og stilistisk, især efter overgangen til ground effect-biler i 2022.
Ifølge Magnussen har indførelsen af de nye reglementer fjernet en del af den frihed, som kørerne tidligere havde. Hvor man før kunne "hustle" bilen, som han beskriver det, kræver de nye biler en langt mere metodisk og kontrolleret tilgang.
Begrænset i din kørestil
De stivere affjedringer, lavprofildæk og lavere frihøjde gør, at bilerne ikke tillader de samme kreative kørelinjer og aggressivitet som tidligere.
Det betyder, at kørere som ham selv har haft vanskeligt ved at omstille deres kørestil og dermed finde det sidste tiendedel på omgangene, noget som også har ramt Lewis Hamiltons skifte til Ferrari.
- Du er ikke lige så fri i din kørestil, siger Magnussen og lægger vægt på, hvordan overgangen til ground effect og aerodynamisk afhængighed har tvunget kørerne til at køre mere ”ét skridt ad gangen”.
Han understreger dog, at forskellene i bilen ikke kun ændrer, hvordan man kører, men også hvordan man opfatter løbet på banen – med færre muligheder for improvisation og mere fokus på stabilitet og teknisk præcision.
WEC-klassen for BMW
Efter at være trådt væk fra F1 i slutningen af 2024-sæsonen, har Magnussen nu fundet sig til rette i sportsvognsverdenen, hvor han er en del af BMW’s fabriksteam i WEC (World Endurance Championship).
Her oplever han igen en anden type køremæssig tilpasning, da bilerne er tungere, bredere og mere komplekse – med lukkede cockpits og et større fokus på teamwork i lange udholdenhedsløb.
Ved årets 6-timers løb i Imola, hvor interviewet fandt sted, sluttede han på en solid sjetteplads, mens BMW’s søsterbil endte på podiet.
Men selvom det kræver en ny tilgang, er passionen stadig den samme:
- Det er stadig en racerbil, og du prøver stadig at køre så hurtigt som muligt, fortæller han og understreger, at selvom oplevelsen er anderledes, er den underliggende drivkraft identisk med det, han har jagtet hele karrieren.
Mest læste