Han tog navneskiltet af og satte sig bag rattet. Men det, der venter forude, kræver mere end bare talent.
Verstappen har aldrig lagt skjul på, at hans passion for
motorsport rækker ud over Formel 1.
Den firedobbelte verdensmester har talt åbent om ønsket om at køre langdistanceløb, herunder det ikoniske 24-timers
Le Mans.
Nu er han et skridt tættere på at realisere dén drøm – men også på vej ind i en mere snørklet proces end ventet.
Tidligere på ugen dukkede billeder op fra Nürburgring Nordschleife, hvor Verstappen – iført anonym hjelm og med navnet “Franz Hermann” på deltagerlisten – testede en
Ferrari 296 GT3.
Testen var ikke annonceret officielt, og hensigten var at holde det lavprofil, men billeder lækket fra arrangementet afslørede hurtigt hollænderens tilstedeværelse.
Siden har Verstappen selv delt billeder fra stedet, hvilket bekræftede rygtet om, at han har seriøse intentioner om at få sig en DMSB Nordschleife A-licens, som er nødvendig for at deltage i de prestigefyldte langdistanceløb.
Ikke nok med Formel 1-erfaring
Man kunne tro, at en FIA-superlicens – obligatorisk for Formel 1 – ville give adgang til al anden motorsport. Men sådan forholder det sig ikke på Nürburgring.
Ifølge PlanetF1 har Alex Brundle, søn af tidligere F1-kører og nuværende Sky-kommentator Martin Brundle, gjort opmærksom på, at Verstappen skal følge samme protokol som alle andre.
Det betyder, at Verstappen, på trods af sine fire VM-titler, skal gennemføre to mindre løb á minimum 14 omgange i biler med væsentligt lavere ydeevne – typisk i klubniveau-specifikation som en nedtunet Porsche Cayman eller en BMW M240i.
Brundle tilføjer, at reglerne bliver håndhævet uden undtagelser, hvilket også hans far måtte erfare, da de tidligere stillede op sammen.
Der er ingen særbehandling – heller ikke for en superstjerne som
Max Verstappen.
Nye ambitioner – og en ændret plan
Verstappen har i flere år leget med tanken om at køre Le Mans sammen med sin far, Jos Verstappen, og Fernando Alonso, men i starten af året afslørede han, at Jos har trukket sig fra planerne.
Nu leder Verstappen og Alonso efter en ny makker til projektet, og den hemmelige test i Ferrari GT3’en tyder på, at næste fase i karrieren er i gang.
Men før han får lov at kaste sig ud i de helt store løb, venter der altså en mere ydmyg start.
Selv en af verdens bedste racerkørere må tage den lange vej fra bunden af.