lando norris max verstappen

Kommende F1-regel kan give Red Bull og McLaren en urimelig fordel

Formel 1jun. 10 , 13:05
En ny regelændring fra FIA kan være på vej i Formel 1, og den potentielle konsekvens er, ifølge eksperter, en forskydning i det tekniske hierarki med mulige fordele for udvalgte teams som Red Bull eller McLaren.
Problematikken knytter sig til en mulig udskiftning af materialet i bilernes skid blocks.
Det er de komponenter under bilen, der blandt andet beskytter mod bundskridning og samtidig genererer de velkendte gnister på banen.
Baggrunden er de brande, der opstod under Japans Grand Prix tidligere i sæsonen, hvor gnister fra bilernes undersider antændte tørre græsområder i run-off-zonerne.
FIA har siden bekræftet, at man undersøger sagen, og at en ny type skid block i stål er under overvejelse som erstatning for det nuværende titanium.
En ændring, der ifølge flere eksperter, herunder journalist Christian Menath, kan blive implementeret allerede i denne sæson.
Ændringer i frihøjde kan ændre aerodynamisk balance
Skid blockens materiale har en direkte indvirkning på, hvor hurtigt den slides.
Hvis stål slides hurtigere end titanium, kan det tvinge teams til at hæve bilens frihøjde for at undgå tekniske eller sikkerhedsmæssige overtrædelser.
Det har særlig betydning i Formel 1’s ground effect-æra, hvor bilernes aerodynamiske effektivitet i høj grad afhænger af, hvor tæt gulvet er på asfalten.
- Hvis man er nødt til at øge frihøjden, ændrer det hele bilens opsætning. Nogle teams mister mere downforce end andre ved en sådan ændring, og det kan give et urimeligt forspring til dem, der allerede er bedre til at håndtere højere kørehøjde, forklarede Menath i Motorsport Magazin.
Mens nogle hold, som Sauber, har udtrykt bekymring over øget slid ved stål, har andre teams og FIA selv meldt det modsatte.
De mener at slidmønstret faktisk er lavere eller tilsvarende.
Dette tekniske spørgsmål er afgørende, fordi det påvirker, hvordan bilerne skal afstemmes til forskellige baner og forhold, og en ubalanceret effekt på tværs af teams kan få stor sportslig betydning.
Sikkerhed kan tvinge ændringen igennem – uden teamsenes samtykke
Under normale omstændigheder kræver tekniske ændringer midt i en sæson enstemmig godkendelse blandt holdene.
Men hvis FIA vurderer, at en ændring er nødvendig af sikkerhedshensyn, har forbundet ret til at indføre nye regler uden afstemning.
Det har tidligere været tilfældet med blandt andet dæksikkerhed og visse aerodynamiske ændringer.
Problemet med skid blocks kan netop falde ind under den kategori.
Udover brande i Japan blev lignende hændelser observeret under det kinesiske Grand Prix sidste år.
Og mens man i teorien kan mindske risikoen ved at vande græsset omkring banen, er det ikke praktisk muligt i alle klimaer og ved høje temperaturer.
Mest læste