Et tæt samarbejde med en etableret aktør har givet Cadillac en fordel, men der lurer en risiko, som kan gøre vejen til succes betydeligt mere vanskelig.
Cadillac er i fuld gang med forberedelserne til sin debut i Formel 1 i 2026. Som en del af General Motors’ satsning på motorsport har mærket store ambitioner om at etablere sig som et seriøst fabriksteam. Men at træde ind i den mest teknologisk avancerede motorsportsserie er ingen let opgave.
For at sikre en konkurrencedygtig start har Cadillac valgt at samarbejde med Ferrari om både motorer og gearkasser.
Ifølge Motorsport.com overvejer de endda at udvide aftalen til også at inkludere affjedring, en tilgang der minder om den, Haas benyttede sig af ved sin debut i 2016.
Den strategi gav Haas en solid start, men det blev også en hæmsko for teamets videre udvikling.
Cadillac står derfor over for en vigtig beslutning: Hvor længe skal de forblive afhængige af Ferrari?
At benytte Ferraris komponenter er en hurtig og effektiv måde at komme på gridden, men det kan også gøre det svært for Cadillac at opbygge sin egen identitet og tekniske ekspertise.
Ifølge PlanetF1 har Haas erkendt, at den omfattende afhængighed af Ferrari har begrænset holdets udviklingsmuligheder.
I januar indrømmede Haas’ teamchef, Ayao Komatsu, at holdet i flere sæsoner udelukkende havde valgt Ferraris nyeste affjedring, ikke fordi det var den bedste løsning for dem, men fordi det var den nemmeste.
Først efter at have kørt omfattende tests fandt de ud af, at deres egen videreudvikling af tidligere affjedring kunne give mere stabilitet og bedre fremgang på længere sigt.
Cadillac risikerer at falde i den samme fælde, hvis de ikke hurtigt begynder at arbejde hen imod uafhængighed.
Cadillac har dog en række fordele, der kan hjælpe dem med at skille sig ud fra Haas' model.
Da de ikke skal konkurrere i 2025, kan de bruge hele året på at udvikle deres debutbil med maksimal vindtunneltid og fuldt fokus på 2026-reglementet.
Samtidig arbejder General Motors allerede på at udvikle sin egen motor, som forventes at være klar inden udgangen af årtiet.
Men fristelsen til at blive ved med at udskyde denne overgang vil være til stede, især hvis Ferrari-motoren viser sig at være konkurrencedygtig.
Hvis Cadillac ønsker at blive et stærkt fabriksteam med en varig plads i Formel 1, skal de begynde at skære båndene til Ferrari over så hurtigt som muligt.
Kun ved at tage kontrol over deres egen teknologi og udvikling kan de for alvor skabe sig et navn i sporten og sikre, at de ikke ender som endnu et satellithold uden reel indflydelse på egen skæbne.