Lando Norris forsvarede McLarens præstation ved weekendens grandprix i Aserbajdsjan, hvor han sluttede som nummer syv, og teamets svagheder på lav-downforce-baner igen blev tydelige.
McLaren fik ikke det ønskede udbytte i Baku, og Lando Norris erkender, at holdet stadig kæmper med specifikke udfordringer på visse banetyper.
Håbet om at kunne sikre konstruktørmesterskabet med flere løb tilbage fik et alvorligt knæk for McLaren i Baku.
Oscar Piastri udgik allerede på første omgang efter et sammenstød og havde forinden også været involveret i et uheld i kvalifikationen.
Norris formåede at hente point, men en syvendeplads var langt fra holdets ambitioner.
Problemer på lav-downforce baner
Både i Italien og Aserbajdsjan har McLaren kæmpet med at følge Red Bulls tempo.
Begge baner stiller krav om lav downforce, hvilket har vist sig som en svaghed for McLaren.
Det samme var tilfældet på Las Vegas’ gadebane i 2024.
- Vi havde ikke den samme fart som Red Bull, det var meget tydeligt. På baner med lav downforce ser det ud til, at vi stadig har problemer, sagde Lando Norris efter løbet ifølge RacingNews365.
Han understregede dog, at bilen generelt stadig præsterer på et højt niveau, og at weekenden var præget af omstændigheder, der påvirkede resultatet.
Ifølge Norris var der ikke tale om store tekniske problemer i selve løbet.
- Vi var hurtige i både FP1, FP2 og FP3. Kvalifikationen var normal, men med lidt regn og det at være første mand på banen gjorde det hele lidt sværere. Hvis jeg havde startet som nummer to, havde jeg også sluttet som nummer to, sagde han.
Bevidst om bilens begrænsninger
Selvom McLaren har haft en imponerende sæson, anerkender Norris, at der stadig er områder af bilen, der ikke lever op til niveauet hos konkurrenterne.
- Vi har stadig den selvtillid, vi skal bruge, og vi kan være hurtige. Men vi kan ikke gentage det så ofte, som vi har brug for, og slet ikke i samme grad som Red Bull. Vi har haft en fantastisk sæson, men vi har klart nogle områder, der ikke er gode nok, lød det fra den britiske kører.
Max Verstappen udnyttede McLarens problemer og tog en såkaldt grand chelem med pole position, hurtigste omgang og sejr i Baku.