Verstappens udtalelse om McLaren-bilens styrke i 2024 har skabt debat blandt kørere og eksperter, der nu diskuterer, hvem der virkelig havde den hurtigste bil. Lando Norris svarede med humor, da
Max Verstappen antydede, at han kunne have vundet verdensmesterskabet i en McLaren i 2024-sæsonen.
"Han kan sige, hvad han vil, men det er ikke sandt," udtalte Norris, efter Verstappen foreslog, at McLaren havde den hurtigste bil i størstedelen af sæsonen.
Ifølge Verstappen ville han også have sikret titlen tidligere, hvis han havde kørt for Ferrari i stedet for
Red Bull.
Norris indrømmede, at McLaren havde en konkurrencedygtig bil i anden halvdel af sæsonen, men han påpegede, at Red Bull dominerede i de første løb.
Verstappen sikrede en stor føring ved at vinde fire af de fem første Grand Prix’er, mens McLaren stadig kæmpede med bilens ydeevne.
Norris ser frem mod 2025
Selv om Norris anerkender, at McLaren havde en stærkere bil end Red Bull i sæsonens anden halvdel, mener han ikke, at han eller teamet havde fortjent titlen i år.
"Da vi vandt, blev Max stadig nummer to eller tre. Når han vandt, var jeg femmer eller sekser," forklarede Norris.
Han bemærkede også, at Verstappen har haft en fordel ved ikke at blive presset af sin teamkammerat, Sergio Perez.
Samtidig har Norris skullet konkurrere med Oscar Piastri, der også tog to sejre i løbet af sæsonen.
"Det gør det sværere, når du har en holdkammerat, der skubber dig konstant," sagde Norris, der ser frem til at udfordre om titlen i 2025.
Ferrari blander sig i debatten
Ferrari-køreren Charles Leclerc, der ligger på tredjepladsen i mesterskabet, stillede også spørgsmålstegn ved Verstappens påstande.
Leclerc anerkendte Verstappens evner, men mente, at det er svært at vurdere, hvordan forskellige biler ville præstere uden reel erfaring.
"Det er måske lidt af en strækning at sige, at han kunne have vundet i en Ferrari," kommenterede Leclerc.
McLaren, der fører konstruktørmesterskabet med 24 point foran Ferrari, går nu efter deres første titel siden 1998.
Med 103 point stadig på spil i de to sidste løb i Qatar og Abu Dhabi, er kampen om konstruktørtitlen stadig helt åben.