Aston Martin har allerede gjort det, mange troede var umuligt. Alligevel er der én detalje, der afslører, hvor langt de stadig har igen. Aston Martin har de seneste år investeret massivt i at blive en seriøs VM-kandidat i Formel 1.
Med en eksklusiv motoraftale med Honda fra 2026 og ansættelsen af designikonet Adrian Newey har teamet lagt fundamentet for en ny æra.
Alligevel er det tydeligt, at ambitionerne ikke rækker til at lokke
Max Verstappen væk fra
Red Bull, i hvert fald ikke endnu.
Verstappen har kontrakt med Red Bull frem til udgangen af 2028, men kontrakten indeholder en præstationsbetinget exit-klausul.
Ifølge F1 Oversteer kan denne klausul aktiveres, hvis han ikke er blandt de to bedste i mesterskabet ved sæsonens halvvejspunkt.
I øjeblikket ligger han nummer tre, hvilket potentielt kan åbne døren for et skifte.
Mercedes har vist interesse og har ressourcerne til at matche både løn og en eventuel frikøbssum.
Aston Martin derimod er på trods af Lawrence Strolls betydelige investeringer ikke i samme position.
Økonomiske realiteter
Stroll har investeret omkring 7 milliarder kroner i Aston Martin og har for nylig tilført yderligere 1,1 milliarder kroner via sit Yew Tree Consortium.
Men selv med denne kapitalindsprøjtning er det usandsynligt, at teamet kan matche Verstappens nuværende løn på cirka 700 millioner kroner årligt samt en potentiel frikøbssum, der kan overstige 900 millioner kroner.
Selv om kørerlønninger er undtaget fra Formel 1's budgetloft, er der stadig grænser for, hvor meget et team vil investere i en enkelt kører.
Strolls strategi synes at fokusere på at opbygge en konkurrencedygtig struktur frem mod 2026 snarere end at foretage dyre køb af en enkelt kører på nuværende tidspunkt.
Med ansættelsen af Andy Cowell som teamchef og det kommende samarbejde med Honda satser Aston Martin på at skabe en solid platform, der kan tiltrække topkørere i fremtiden.
Men indtil teamet kan demonstrere reel konkurrenceevne, er Verstappen uden for rækkevidde.
Fremtidige muligheder
Verstappen har tidligere udtalt, at han ikke ser sig selv som en titeludfordrer i år, og han har endnu ikke bekræftet sin fremtid hos Red Bull.
Med teamets nuværende placering som nummer fire i konstruktørmesterskabet og interne ændringer, herunder afskedigelsen af teamchef Christian Horner, er der usikkerhed omkring Red Bulls fremtid.
Hvis Aston Martin formår at levere konkurrencedygtige resultater i 2026, kan de blive en attraktiv destination for Verstappen.
Men indtil da må Stroll erkende, at selv hans ressourcer har deres grænser.