Lewis Hamilton håber stadig på mindst én podieplacering i de sidste løb af sæsonen og forsøger at undgå et historisk lavpunkt i sin Formel 1‑karriere.
Lewis Hamilton har været en fast del af podiet i samtlige af sine 18 tidligere Formel 1-sæsoner, men i år truer en ny virkelighed.
Den britiske kører har endnu ikke været blandt de tre bedste i et grand prix og har nu fem løb tilbage til at holde liv i sin imponerende stime.
Siden skiftet til
Ferrari har Hamilton oplevet udfordringer med at finde sig til rette i SF-25-bilen.
Selvom han tidligere på året vandt sprintløbet i Kina, har han i grand prix-sammenhæng blot opnået fire fjerdepladser som bedste resultat.
I forbindelse med løbet i Austin blev Hamilton spurgt til sine mål for resten af sæsonen.
- Jeg vil bare sige stabilitet. Hvis jeg bare kan komme på podiet på et tidspunkt, og slutte foran Mercedes, så er det vores mål. Hvis jeg kan hjælpe holdet med at sikre andenpladsen i konstruktørmesterskabet, ville det være en god afslutning på året, sagde han til pressen ifølge PlanetF1.
Frustration og fremgang
Hamiltons første år hos Ferrari har været præget af frustration.
Han har ved flere lejligheder haft svært ved at finde sig til rette i bilen og har tidligere omtalt den som en stor udfordring.
Dog har tonen ændret sig en smule i den seneste tid.
I Austin udtalte han, at det nu går i den rigtige retning:
- Jeg føler mig helt klart bedre tilpas i bilen, og jeg kommer til at fordybe mig i de kommende dage for at finde ud af, hvordan jeg kan få endnu mere performance ud af bilen og få den i en lidt bedre balance. Alt i alt er det ret positivt.
Drama i løbet og tæt duel
Hamilton oplevede mod slutningen af løbet i Austin en dramatisk episode, hvor han frygtede, at bilen havde pådraget sig en skade.
- Jeg kørte ind i sving 5, og det føltes som om, jeg ramte noget. Pludselig havde jeg masser af understyring. Jeg troede, jeg havde fået en punktering, og da jeg bremsede i sving 11, kunne bilen næsten ikke stoppe, sagde han.
- Jeg tænkte bare: 'hvad foregår der?' På en eller anden måde lykkedes det mig at holde bilen på banen gennem de sidste sving. Der var voldsom understyring, og jeg troede enten, frontvingen var gået i stykker, eller der var sket noget med dækket. Det var meget tæt på, at Piastri overhalede.
Hamilton står derfor overfor en afgørende slutfase af sæsonen, hvor både personlige rekorder og Ferraris placering i konstruktørstillingen er på spil.