Den første sæson hos Ferrari har ikke budt på en eneste podieplads. Lewis Hamiltons skifte fra Mercedes til den røde del af paddocken i vinter så ud til at være et ambitiøst træk, men efter flere løb står han stadig uden topresultater og sidder kun på sjettepladsen i mesterskabet.
Tilmed halter han 48 point efter sin teammakker Charles Leclerc, og den utilfredsstillende udvikling har i stigende grad sat fokus på Ferrari internt, især hvordan beslutninger træffes og hvem der virkelig styrer holdet.
Sæsonens frustrationer kulminerede, da Hamilton afslørede, at han over de seneste måneder har sendt dokumenter til ledelsen i Maranello.
Han har angiveligt haft møder med nøglepersoner som teamchef Fred Vasseur, den administrerende direktør og chefen for udvikling.
I et af dokumenterne foreslog han ændringer i arbejdstilgange, kommunikation på tværs af afdelinger og selve bilens opsætning til 2026.
Ifølge PlanetF1 har han således forsøgt at påvirke flere lag i organisationen, men den interne politiske orden har vist sig at være langt mere modstandsdygtig, end han måske havde ønsket.
Ideen om samarbejde
Da spekulationerne om dokumenternes natur begyndte at sprede sig, slog Hamilton fast, at der ikke var tale om ordrer, men om ideer:
- Der var ingen ordrer i det. Det var bare ideer som ‘hvad hvis vi gjorde det her …’, ‘har vi prøvet det her?’ … det handler om at have samtaler.
Dokumenterne skulle altså blot åbne for dialog.
Flere rapporter peger på, at de interne kræfter i Ferrari har reageret tilbageholdende.
Ifølge Corriere della Sera har Hamilton fundet sig selv overhørt og mødt modstand, da nogle af hans ønsker aldrig er blevet realiseret, og han beskrives som fanget i de interne politikker i jagten på forbedringer.
Enkelte Ferrari-insidere kalder budskabet, han sender, for “meget bekymrende”.
Den tidligere strategichef Neil Martin mener eksempelvis, at selve værktøjerne ikke er problemet, men snarere manglen på beslutningsklarhed og kommunikation under pres.
Nico Rosberg har desuden meldt sig i forsvaret af Hamilton og opfordret Ferrari til at lytte mere aktivt til de signaler, han forsøger at sende.
Paralleller, perspektiv og vejen videre
Hamiltons situation minder på flere måder om Sebastian Vettels udfordringer hos Ferrari.
Den tidligere firedobbelte mester havde også problemer med at få sine interne forslag igennem og blive hørt i Maranello mellem 2015 og 2020.
Hamilton har tidligere sagt, at han nægter at gentage den historie, og at han vil bruge sin erfaring til at presse på.
Men ambitioner kræver samarbejde, og det kræver vilje fra Ferrari til at ændre struktur, mentalitet og beslutningsgang.
I den sidste fase af sæsonen vil det vise sig, om Hamiltons dokumenter får reel betydning, eller om de drukner i politisk modstand.
Hvis Ferrari skal udnytte potentialet i både ham og Leclerc, må ledelsen på et tidspunkt vælge enten at fortsætte med status quo eller at ændre kurs og lytte til manden med syv titler på CV'et.