Små ændringer i Ferraris tilgang har ændret hans måde at tale på.
Ferrari og
Lewis Hamilton står foran afslutningen på en sæson, der har givet flere spørgsmål end svar.
Med blot 127 point og en sjetteplads i kørernes VM-stilling har Hamilton måttet indse, at overgangen fra Mercedes til Ferrari blev langt mindre glansfuld, end han havde forestillet sig.
Holdet er faldet tilbage til tredjepladsen i konstruktørernes mesterskab, mens Red Bull igen har fundet farten i de seneste løb.
Charles Leclerc har åbent udtrykt sin utilfredshed med situationen, mens Hamilton som sædvanlig har taget en mere afdæmpet linje.
Men bag de kontrollerede udtalelser gemmer der sig en tydelig forandring.
For selv om han stadig taler med pressen efter hvert løb, er der én ting, han er holdt helt op med at gøre.
Et tydeligt skift i tonen
Ifølge F1 Oversteer bemærkede journalisten Lawrence Barretto en klar ændring efter Singapores Grand Prix, hvor Hamilton udgik med bremseproblemer.
Tidligere på året stillede han ofte spørgsmålstegn ved sig selv, når tingene gik galt, men det gør han ikke længere.
- Han plejede at sige: "Er det mig?" Men nu siger han i stedet: "Jeg ved, hvad jeg skal gøre. Jeg kan bare ikke gøre det med det, jeg har", forklarer Barretto i podcasten F1 Nation.
Det er en lille detalje, men den afslører meget.
Hamilton har accepteret, at problemerne ikke handler om ham, men om bilen og holdets struktur.
Det er ikke resignation, snarere en form for klarhed. Han er holdt op med at tvivle på sig selv, når han står foran mikrofonerne.
En ny erkendelse i Maranello
Ferraris SF-25 har vist sig vanskelig at udvikle, og holdets beslutning om at stoppe arbejdet på årets bil allerede i juli har sat sig sine spor.
Den kommende sæson bliver derfor afgørende for, om Hamiltons første tid i Maranello blot var et nødvendigt overgangsår.
Tidligere Formel 1-kører Derek Daly vurderer, at både Hamilton og Leclerc er såkaldte “reflekskørere”, som lever på instinkt snarere end teknisk føling.
Daly mener, at Ferrari mangler en fører, der kan mærke og forklare bilens problemer.
Manglen på sådan en kører hæmmer ifølge Daly udviklingen.
Sæsonen 2025 har været en prøvelse for både Hamilton og Ferrari, men måske netop derfor er forandringen i Hamiltons attitude det mest interessante.
Når han ikke længere behøver at forsvare sig, kan han endelig begynde at bygge noget nyt.