Formel 1 droppede omfattende planer om et nyt løb i Rio de Janeiro – delvist som følge af Lewis Hamiltons bekymringer om miljøpåvirkningen.
Formel 1 kunne have sagt farvel til den traditionsrige Interlagos-bane i São Paulo, hvis det ikke havde været for en række kritiske røster – herunder
Lewis Hamilton.
Planer om en ny bane til 1,1 milliarder kroner i Rio de Janeiro blev opgivet, og i stedet forlængede Interlagos sin aftale med Formel 1.
Den syvdobbelte verdensmester, der i 2022 blev æresborger i Brasilien, har et særligt forhold til Interlagos.
Det var netop her, han sikrede sit første verdensmesterskab i 2008 efter et dramatisk løb, hvor han slog brasilianske Felipe Massa på målstregen.
Hamilton, der nu kører for Ferrari, havde selv indflydelse på beslutningen om at bevare Interlagos i Formel 1-kalenderen.
Kritik af Rio-planerne
Under coronapandemien blev det brasilianske Grand Prix aflyst i 2020, og fremtiden for løbet i São Paulo var usikker.
Formel 1’s ejere, Liberty Media, havde indgået en aftale med Rio Motorsport om at flytte løbet til en ny bane i Deodoro-området i Rio.
Planerne indebar anlæggelsen af en ny bane i Camboata-skoven i et projekt med alvorlige miljømæssige konsekvenser.
Blandt andet skulle omkring 200.000 træer fældes, hvilket fik flere til at kritisere projektet, herunder Hamilton.
– Min personlige holdning er, at verden ikke har brug for en ny bane. Jeg elsker Interlagos. Jeg har været i Rio, og det er et smukt sted. Men den mest bæredygtige løsning er at lade være med at fælde træer, sagde han i oktober 2020.
Projektet droppet – Interlagos reddet
Kort efter Hamiltons udtalelser blev der underskrevet en femårig forlængelse med Interlagos.
I februar 2021 blev Rio-projektet officielt opgivet, og miljømyndighederne i Rio bekræftede, at man havde opgivet at etablere banen.
– Vi opgiver officielt opførelsen af Rio International Circuit, udtalte miljøsekretær Eduardo Cavaliere.
I november 2023 blev Interlagos’ fremtid som Formel 1-vært yderligere sikret med endnu en femårig forlængelse.
Dermed kunne Hamilton vende tilbage til sin yndlingsbane i 2025 som Ferrari-kører, og gøre det med visheden om, at hans engagement uden for banen havde haft betydning for sportens retning i Brasilien.