Når frustrationerne vokser, fristes mange til at handle – men Brundle maner til besindighed.
Ferrari havde sat næsen op efter et mesterskab i 2025, og med en superstærk duo i
Charles Leclerc og nytilkomne
Lewis Hamilton lignede det endelig året, hvor den 18 år lange mesterskabspause kunne brydes (17 år i forhold til konstruktørmesterskabet).
Men allerede efter seks løb halter Maranello-holdet gevaldigt efter konkurrenterne. En podieplacering til Leclerc i Saudi-Arabien og en sprintsejr til Hamilton i Kina er, hvad det foreløbigt er blevet til.
Især det seneste Grand Prix i Miami blev en øjenåbner. Her blev Ferrari sat til vægs af både Red Bull, Mercedes, McLaren – og i visse perioder endda Williams.
Hamilton endte på en skuffende ottendeplads, Leclerc blev nummer syv, og hele Ferraris præstation gjorde både fans og eksperter bekymrede.
En af dem er den tidligere F1-kører og nuværende Sky Sports-kommentator
Martin Brundle, som ifølge RacingNews365 advarer mod panik i de italienske rækker.
Han mener, at Ferrari ikke må begå den klassiske fejl, som rigtig mange fodboldklubber har gjort før dem.
– De skal ikke gå i panik og fyre teamchefen eller ledelsen bare for at gøre noget. Det vil ikke hjælpe noget som helst, siger Brundle og understreger, at der er større problemer, der skal løses.
Intern uro og en bil i problemer
Det er ikke kun resultaterne, der halter. Også stemningen på teamet ser ud til at være ramt.
Lewis Hamilton, der ellers startede sæsonen optimistisk, udtrykte i Miami tydelig frustration – blandt andet med sarkastiske kommentarer over teamradioen.
"Snup dig en tepause," lød det til ingeniøren Riccardo Adami efter endnu en mangelfuld strategi og underliggende bilproblemer.
Damon Hill påpegede, at han aldrig før har hørt Hamilton være så sarkastisk i en løbsweekend.
Brundle bemærkede selv, at britens udtalelse antyder et voksende skel mellem køreren og teamet.
Ferrari arbejder angiveligt på en ny affjedring og flere tekniske opgraderinger, men grundlæggende problemer med SF-25’s balance og dækstyring har gjort bilen ekstremt svær at arbejde med – især for Hamilton, som slet ikke har fundet sig til rette.
Ro frem for revolution
Brundle mener, at løsningen ikke ligger i udskiftning, men i forståelse:
– Selvfølgelig er de utilfredse. De havde håbet at kæmpe med om titlen, men lige nu er de kun det femtehurtigste hold.
De interne møder hos Ferrari har været “intense” efter Miami, og ledelsen forsøger at balancere mellem tålmodighed og handlekraft, men Brundle maner til besindighed:
– Vi har før set hold gå i panik og udskifte folk uden at have en videre plan. Det gavner ikke udviklingen. Ferrari må ikke gå den vej, siger han.
Det bliver spændende at se, om Ferrari lytter til Brundles råd, eller om de begynder at ty til den slags hurtige løsninger, som fodboldklubber ofte falder for.