Max Verstappen

Max Verstappen er ikke optimistisk: “Bilen hader det her”

Formel 1maj 25 , 9:08
I dag gælder det ikke bare om at overleve. Det handler om at læse spillet rigtigt, træffe det rigtige valg i rette sekund og håbe, at heldet følger med.
Formel 1-søndag i Monaco er altid omgærdet af drama, glamour og uforudsigelighed, men når det ikoniske gadeløb i dag afvikles med et nyt og kontroversielt reglement i spil, er scenen sat for et opgør hvor både håb, frustration og matematiske beregninger fylder paddocken.
Tre kørere står med vidt forskellige udgangspunkter og dagsordener. Liam Lawson, Yuki Tsunoda og Max Verstappen.
Tsunoda står over for et monumentalt opgør med Monacos notorisk smalle gader.
Den japanske kører starter som nummer 12 efter at være røget ud af kvalifikationen tidligere end håbet, selv om han tidligere på ugen havde holdt sig tæt på holdkammeraten Verstappen i tidstagningerne.
Kvalifikationen faldt sammen i sidste øjeblik, men Tsunoda peger på, at farten er der. Han mener, at det kun var trafik og manglende frie omgange, der ødelagde mulighederne.

Verstappen famler i lavfartssvingene

Max Verstappen måtte tage til takke med en kvalifikationsplacering uden for top tre. Han starter dog som nummer fire, da Lewis Hamilton blev idømt en straf.
Men det ændrer ikke ved det tekniske grundvilkår, at bilen ikke trives særlig godt på Monacos kurvede, ujævne asfalt.
Verstappen var ærlig i sin vurdering af kvalifikationen. Særligt i sektor to kunne han ikke finde balancen, og det blev hurtigt tydeligt at RB21-modellen hverken tåler bump eller de små, krængende sving, som banen byder på.
Alligevel er det ikke helt håbløst for hollænderen. Det nye krav om to obligatoriske pitstop åbner op for strategisk kaos.
I netop dét spil kan Red Bull have en fordel, selv om de fysiske begrænsninger i bilen vil blive sat på prøve.

Kan Lawson endelig score point?

Den tredje aktør i dagens taktiske drama er Liam Lawson, som måske står foran et begyndende gennembrud.
Den til Racing Bulls-degraderede kører starter fra niendepladsen og har allerede markeret sig med stærk fart i træningerne.
For første gang i sæsonen ramte han og holdkammeraten Isack Hadjar begge Q3, hvilket har skabt optimisme hos teamet og givet Lawson tro på, at den første pointplacering i år endelig kan blive en realitet.
Men det bliver et spørgsmål om matematik. Han sagde, at det nu handler om at ”knuse tallene” og finde den rette strategi til de 78 intense omgange.
Han ved, at meget kan ændre sig, og at held, timing og risikovillighed bliver afgørende faktorer.
Kan Lawson bryde pointforbandelsen?
Kan Tsunoda bevise sit tempo trods startpositionen?
Kommer Verstappen til at kæmpe mod sin egen bil, eller finder han igen en løsning på problemerne?
Formel 1 bliver næppe mere uforudsigeligt end dét, der venter i fyrstendømmet Monaco i dag.
Mest læste

Mest læste