max-verstappen-mexico-1200x800

Max Verstappen fik ret: Red Bull bekræfter skjult fordel i næste års bil

Formel 1okt. 23 , 17:11
Teamet ser en måde at overføre vigtig læring fra 2025 til den nye æra i Formel 1.
Formel 1 står foran et af de største tekniske skift i årtier, når de nye regler træder i kraft i 2026.
Motorer og chassis skal redesignes fra bunden, og aktiv aerodynamik bliver en del af sportens fremtid.
Alligevel mener Max Verstappen, at det ikke bliver en komplet frisk start for holdene.
Hollænderen forklarede for nylig, at erfaringerne fra de sidste løb i 2025 stadig kan give Red Bull en fordel i forhold til udviklingen af næste års bil.
Hans vurdering har vist sig at ramme plet, da Red Bulls teamchef Laurent Mekies nu åbent har bekræftet, at arbejdet med årets bil også har haft et strategisk formål om at bygge videre på den viden i 2026.
“Vi bruger de samme mennesker og værktøjer”
Mekies sagde ifølge RacingNews365, at der trods det omfattende regelsæt stadig er meget, som kan overføres:
- Det er en ren tavle, når vi taler om design af bil og motor, men man bruger de samme mennesker, de samme metoder og de samme værktøjer.
Red Bull har ifølge Mekies bevidst forsøgt at presse det nuværende koncept til grænsen for at forstå dets styrker og svagheder:
- Det var vigtigt for os at få åbnet det potentiale, vi følte lå i bilen under de nuværende regler, så vi forlader 2025 med en klar fornemmelse af, hvor vores værktøjers begrænsninger ligger, og hvad vi forstår eller ikke forstår. Det gør os bedre forberedt til 2026.
Han understregede, at det betyder mindre tid til udviklingen af den nye bil, men at det på sigt kan give et forspring:
- Du betaler med lidt tid, men du går ind i den nye æra med større tillid til dine egne metoder.
McLaren og Mercedes følger nøje med
Mens Red Bull arbejder i kulisserne, står McLaren fast på ikke at bringe flere opgraderinger i 2025.
Teamchef Andrea Stella bekræftede, at udviklingskampagnen er afsluttet, selv om holdets køreere fortsat kæmper om mesterskabet.
Lando Norris viste i Austin, at farten stadig er der, så Stella fastholder, at “ingen nye dele kommer resten af sæsonen”.
Hos Mercedes ser Toto Wolff spændt til, mens kampen spidser til:
- Underdog’en har altid en psykologisk fordel. Sandsynligheden, oddsene, er helt klart imod Max. Men et enkelt motorhavari kan ændre alt. Og jeg tror også, det påvirker måden, man kører på. Hvor aggressiv kan man egentlig være i et overhalingsforsøg? Det så vi næsten med Lando.
Der er fem løb og to sprintweekender tilbage, stemningen i paddocken er intens, og i Abu Dhabi er alle billetter allerede udsolgt til årets sidste løb.
Mest læste

Loading