Max Verstappen har aldrig været bange for at sige sin mening, og denne gang har han rettet kritikken mod McLaren og deres såkaldte "papaya-regler".
Reglerne, som blev introduceret midt i sæsonen, havde til formål at dæmpe de interne kampe mellem Lando Norris og Oscar Piastri. Men ifølge Verstappen var forsøget både forvirrende og ineffektivt.
"Det er nonsens," udtalte Verstappen til Viaplay. "Hvad betyder det overhovedet? Papaya-regler... Jeg har ikke brug for det. Hvis min ingeniør sagde sådan noget til mig, ville jeg bare sige, 'Hold op med det.' Det skulle have været løst meget enklere og bedre som et team."
De omtalte regler blev især problematiske under Italiens Grand Prix, hvor Piastris forsøg på at overhale Norris på åbningsomgangen førte til en kaotisk situation, der sluttede med en sejr til Charles Leclerc i stedet for en McLaren-kører.
Verstappen mener, at McLaren burde have haft en mere klar og direkte strategi for at undgå sådanne fejl.
Trods McLarens stærke bil og deres første konstruktørmesterskab siden 1998, mener Verstappen, at teamet stadig har meget at lære for at konkurrere på højeste niveau i førermesterskabet.
Selvom McLaren var den største udfordrer til Red Bull i sæsonen, formåede hverken Norris eller Piastri at slå Verstappen, som sikrede sig sin fjerde verdensmesterskabstitel.
"De havde en rigtig god bil i år," anerkendte Verstappen. "Men det er også tydeligt, at de stadig havde meget at lære for at være konsekvente. I konstruktørmesterskabet gjorde de det godt, men i kørermesterskabet kunne de have forberedt sig meget bedre."
Ifølge Verstappen havde Norris potentialet til at vinde verdensmesterskabet, hvis McLaren havde undgået deres strategiske fejl og fokuseret på større konsistens.
"Ja, det også," tilføjede han, da han blev spurgt, om Norris kunne have slået ham med en mere stabil indsats fra både team og kører.
Mens deres præstation i konstruktørmesterskabet viser fremgang, understreger Verstappens kommentarer, at der stadig er behov for strategisk modenhed, hvis de vil udfordre en dominerende kører som ham i fremtiden.