Hollænderen afviser, at FIA’s afgørelser skulle være fyldt med dobbeltstandarder.
Lewis Hamilton var alt andet end tilfreds, da han modtog en tidsstraf på ti sekunder efter søndagens Grand Prix i Mexico City.
Dommerne vurderede, at han havde forladt banen og opnået en fordel i duellen med
Max Verstappen.
Hamilton mente derimod, at der var tale om dobbeltstandarder fra FIA, og at han var blevet uretfærdigt behandlet.
Situationen opstod efter en hektisk åbningsfase, hvor både Charles Leclerc og Verstappen måtte bruge afkørslen i sving 1.
Da kampen mellem Hamilton og Verstappen genoptoges på sjette omgang, gik briten forbi, men kun kortvarigt.
I forsøget på at holde sig foran måtte Hamilton selv over græsset, og det kostede dyrt.
Dommerne mente, han havde vundet en vedvarende fordel, og straffen sendte ham fra en tredjeplads til en skuffende ottendeplads.
Hamilton forklarede efter løbet, at han havde spurgt sit hold, om han skulle afgive placeringen igen, men fik grønt lys til at fortsætte:
- Det er frustrerende. Jeg følte, jeg havde gjort det samme som de andre, men alligevel blev jeg straffet. Det føles som dobbeltstandarder.
Verstappens svar og syn på sagen
Hos
Red Bull var holdningen en anden, da Max Verstappen mente, at FIA’s linje var klar og konsekvent.
Midt i dækstøvet og den mexicanske varme afviste han påstanden om særbehandling.
Han forklarede til mediet DAZN, at han ikke ser nogen forskel i den måde, reglerne bliver håndhævet på:
- Det er racing. Der gælder de samme regler for alle. Det er også sket for mig, så hvorfor skulle det ikke være fair, når det sker for andre?
Hamilton kæmper for at finde rytmen i sin første sæson hos
Ferrari, mens Verstappen brugte løbet til at mindske afstanden til toppen af VM-stillingen.
Hollænderen ligger nu 36 point fra Lando Norris på førstepladsen, mens Hamilton halter efter som nummer seks med 64 point op til holdkammeraten Charles Leclerc.
På vej forbi Hamilton i en ny statistik
Mexicos Grand Prix havde også en anden betydning for historiebøgerne.
Verstappen nåede sit 123. podie i karrieren, hvilket bringer ham forbi Sebastian Vettel på den samlede liste.
Foran ham står nu kun Lewis Hamilton og Michael Schumacher.
Hamilton har i alt stået på podiet 202 gange i 376 løb, mens Verstappen har gjort det 123 gange i 229 starter.
Det betyder, at Hamilton har været på podiet i 53,72 procent af sine løb, mens Verstappen nu ligger lige bag med 53,71 procent.
Hvis han procentmæssigt vil overgå rekordindehaveren, kræver det dog en helt ekstraordinær indsats.
Juan Manuel Fangio var nemlig på podiet 35 gange i sine 51 Grand Prix'er, hvilket giver en samlet podieprocent på 68,63 %.