Når man ikke kan kæmpe med om titlen, gælder det om at finde et nyt udgangspunkt.
Max Verstappen står midt i sin første sæson uden reelt mesterskabshåb siden 2020.
Den firedobbelte verdensmester ligger på tredjepladsen i den samlede stilling, men er næsten 100 point efter Oscar Piastri og har ikke haft den samme fart som McLaren.
Selv om han vandt i både Japan og Imola, har Red Bulls bil vist store svagheder.
Helmut Marko har allerede erkendt, at et femte mesterskab i træk ikke er realistisk.
Frustrationen over de manglende sejre er tydelig, men Verstappen insisterer på, at sæsonen stadig kan give vigtig læring for fremtiden:
- Vi vil altid være bedre, og det var faktisk det samme, da vi vandt. Nu vinder vi ikke så meget, men vi prøver at forstå bilen bedre, hvor vi kan finde tid.
Han gør desuden opmærksom på, at han havde flere år i begyndelsen af sin karriere uden en vindende bil, og at det ikke er nyt for ham at skulle håndtere modgang.
Advarsler og usikkerhed omkring fremtiden
Mens Verstappen søger det positive, lyder vurderingerne fra flere eksperter mindre optimistiske.
Ifølge RacingNews365 er nederlagene blevet så mange, at der tales om en ny opbygningsfase for holdet.
Juan Pablo Montoya advarer om, at det kan tage tre til fire år, før
Red Bull igen står på toppen.
Han fremhæver, at Adrian Newey og Jonathan Wheatleys farvel samt fyringen af Christian Horner har efterladt holdet uden de stærke beslutningstagere, der tidligere skabte sammenhæng i udviklingen.
Montoya mener, at Red Bull ganske vist har hentet dygtige folk fra Mercedes og Ferrari til motorprogrammet, men at processen med at samle og integrere al viden vil tage tid.
Han sammenligner situationen med et firma, hvor en ny direktør skal bruge lang tid på blot at forstå problemerne.
En længere periode uden sejre kan også betyde, at Helmut Marko trækker sig, og det vil gøre holdet endnu mere sårbart.
Forventninger til en ny æra
Verstappen afviser ikke, at Red Bull er på vej gennem en overgangsperiode.
Han understreger, at holdet tidligere har været nødt til at bygge op fra bunden, blandt andet da partnerskabet med Renault blev droppet til fordel for Honda.
Nu står man foran en lignende udfordring, da teamet skal præsentere sin egen motor fra 2026:
- Jeg føler, at vi er i gang med en mindre genopbygning. Vi er stadig et stærkt team, men hvis vi skal tage et skridt op igen, kræver det, at vi forstår, hvad der sker, og at vi omstrukturerer lidt. Det tager tid, men forhåbentlig ikke for lang tid.
Samtidig afviser han spekulationerne om et skifte til Mercedes, da han på trods af intens interesse fra konkurrenten har bekræftet, at han bliver hos Red Bull.
Han vil nu fokusere på at sikre, at holdet rammer rigtigt med de kommende regler, så de igen kan være konkurrencedygtige fra starten af den nye motoræra.