Formel 1

12 vilde statistikker viser hvor dramatisk Formel 1-sæsonen har været i 2025

Formel 1aug. 18 , 17:59
Når man dykker ned i tallene, bliver det tydeligt, hvordan dramaet har fordelt sig i feltet, og hvorfor Formel 1 i 2025 føles mere uforudsigeligt end længe.
Årets Formel 1-sæson har vist, hvor lidt der skal til for at afgøre både kvalifikationer og løb.
De mindste detaljer har haft stor betydning for mesterskabet, og flere gange er brøkdele af sekunder blevet afgørende.
0,010 – Den mindste margin for pole position i år blev sat i Saudi-Arabien.
Efter at Lando Norris udgik i Q3, sikrede Max Verstappen sig pole foran Oscar Piastri.
Afstanden var kun ti tusindedele af et sekund.
0,126 – I Ungarn var det ikke kun pole-positionen, der var tæt.
De seks hurtigste i kvalifikationen blev kun adskilt af 0,126 sekunder, hvilket viser, hvor kompakt feltet er blevet i 2025.
0,543 – Samme weekend satte også en ny rekord.
For første gang i sportens 75-årige historie var de ti hurtigste i kvalifikationen kun lidt lidt over et halvt sekund fra hinanden fra Leclerc på pole til Hadjar på tiendepladsen.
0,698 – Løbet på Hungaroring blev også en tæt affære.
Norris krydsede målstregen under ét sekund foran Piastri, selv om de havde valgt forskellige strategier.
Ifølge Formula1.com er det den tætteste afslutning uden Safety Car i 2025, kun overgået af Russell og Verstappen i Canada, hvor de fulgte efter Bernd Maylander i førerbilen.
Flere kørere i spil end tidligere
Sæsonen har ikke været domineret af én kører eller ét hold. Statistikkerne viser en sjælden bredde, hvor både rutinerede navne og nye ansigter har haft deres øjeblikke.
Fem forskellige kørere har sikret sig pole position i et Grand Prix-løb i skikkelse af Verstappen, Piastri, Norris, Russell og Leclerc.
Når Sprint-weekender regnes med, udvides feltet til syv, da Hamilton tog pole i Kina og rookieen Antonelli overraskede alle i Miami.
Syv kørere har stået på podiet i år, hvilket er bemærkelsesværdigt.
Blandt de største højdepunkter var Nico Hülkenbergs første podieplacering nogensinde i Silverstone efter hele 239 løb i sporten, og Antonellis følelsesladede debutpodium i Canada.
Otte forskellige kørere har ført et Grand Prix.
Piastri har ført flest omgange, tæt fulgt af Norris og Verstappen, mens Leclerc, Russell, Antonelli og Hamilton også har været i front.
Selv Williams’ Alex Albon fik en omgang i spidsen i Kina.
Blot ni point skiller Norris og Piastri i den samlede stilling efter 14 løb.
Kampen mellem de to McLaren-kørere har været intens med Lando Norris som den første til at føre, da han tog sejren i Australien i sæsonens første løb.
Siden da halede Piastri ind på ham, og han har haft førstepladsen, siden han overtog den.
- Vi mærker tydeligt, at alle små fejl kan koste dyrt i år, forklarede Leclerc tidligere på sæsonen o sin understregning af, hvor hårdt konkurrencen presser alle i feltet.
Bredden i feltet giver drama
Det er ikke kun i toppen, der er kamp. Hele feltet har bidraget til en af de mest åbne og uforudsigelige sæsoner i nyere tid.
Alle ti hold har allerede hentet point, og hvert hold har opnået en top-6 placering mindst én gang.
Ud af de 21 kørere, der har deltaget i et Grand Prix i år, har hele 19 fået point.
Kun Jack Doohan og Franco Colapinto står stadig uden.
23 point er den største forskel, der har været i mesterskabskampen mellem McLarens to kørere.
Norris fik et forspring efter sejren i Australien, hvor Piastri snurrede ud i regnen, men efter Canada var Piastri selv 22 point foran.
35 point adskiller de fem hold længere nede i konstruktørmesterskabet.
Williams, Aston Martin, Kick Sauber, Racing Bulls og Haas er adskilt af blot 35 point i den tætte duel om femtepladsen.
Sæsonen 2025 har indtil nu været præget af marginaler, overraskelser og historiske bedrifter.
Med ti løb tilbage, heraf tre Sprint-weekender, står alt åbent.
Mest læste

Loading