Farten er høj, men spørgsmålene er mange. McLaren brager frem, og Red Bull eksperimenterer med nye løsninger. Hvem står stærkest, når det for alvor gælder? Formel 1-sæsonen 2025 nærmer sig sin begyndelse, og i løbet af de officielle testdage i Bahrain har der allerede været klare tegn på, hvem der har fat i den lange ende.
McLaren ser ud til at have taget et stort skridt fremad, mens Red Bull kæmper med at finde den optimale balance.
Lando Norris har imponeret hele feltet med sin fart, og ifølge Auto Motor und Sport er McLaren "klart foran".
Mercedes-teamchef Toto Wolff gik endda så langt som at sige, at Norris er "på sin egen planet".
Selv om Williams' Carlos Sainz satte torsdagens hurtigste omgang med en tid på 1:29.348, er de fleste eksperter enige om, at det er de fire store hold – McLaren, Ferrari, Red Bull og Mercedes – der vil dominere sæsonen.
Ferrari ser også stærke ud med Lewis Hamiltons integration på teamet godt på vej.
Med en tid på 1:29.379 var han kun 52 tusindedele hurtigere end Charles Leclerc, hvilket viser, at SF-25-raceren er både hurtig og stabil.
Red Bull forsøger at indhente McLaren
Mens McLaren ser ud til at have ramt plet med deres 2025-bil, kæmper Red Bull stadig med at finde det rette setup.
Max Verstappen har testet den nye RB21 og kalder den "bedre på alle områder" end sidste års bil, men indrømmer også, at den trængte til forbedring, da 2024-modellen havde sine svagheder.
Holdet har skyndt sig med at indføre nye opgraderinger, og ifølge F1Chronicle var der allerede nye dele på bilen fredag for at optimere præstationen inden sæsonens første løb i Melbourne.
Red Bulls tekniske direktør Pierre Wache nedtoner dog betydningen af de nye opgraderinger og siger, at de kun er en bekræftelse på, om holdet bevæger sig i den rigtige retning.
Reservekører Liam Lawson testede bilen torsdag, men var næsten et sekund langsommere end de hurtigste.
Helmut Marko var dog hurtig til at afvise bekymringerne og sagde, at teamet endnu ikke har vist sit fulde potentiale.
Er McLaren favoritter?
Selv om McLaren har set stærkest ud i testen, er der stadig mange ubekendte faktorer.
Verstappen afviser spekulationer om en fast rangorden og siger, at det er umuligt at gætte præcis, hvor de forskellige teams står, da brændstofmængde og motorindstillinger kan variere kraftigt.
"Efter ti år er jeg lidt færdig med at gætte," sagde han til journalisterne i Bahrain.
Williams' teamchef James Vowles deler en lignende holdning og påpeger, at de kolde og fugtige forhold i Bahrain ikke nødvendigvis afslører det sande styrkeforhold mellem bilerne.
Testdagene har primært været brugt til at afprøve dæk og brændstofstrategier, og Red Bull kan stadig have et es i ærmet.
Den sidste testdag i Bahrain bliver afgørende, og mens Red Bull vil forsøge at lukke hullet, ser det ud til, at Norris og McLaren allerede har sat sig i førersædet.