Konkurrencen i toppen af Formel 1 er tættere end nogensinde, og McLaren har valgt en aggressiv udviklingsstrategi. Teamet ved, at de ikke må miste deres forspring.
McLaren går ind i 2025-sæsonen som regerende konstruktørverdensmestre for første gang siden 1999, og teamet har ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene.
Den nye MCL39, der blev præsenteret ved en storstilet lancering på Silverstone, er blevet markant opdateret i forsøget på at holde rivalerne bag sig.
Sidste sæson sluttede med McLaren og Ferrari som de hurtigste hold, mens Red Bull og Mercedes kæmpede med at holde trit.
Med de store reguleringsændringer, der træder i kraft i 2026, forventes de fleste 2025-biler at være videreudviklinger af sidste års modeller.
McLaren har dog valgt en mere ekstrem tilgang.
Ifølge RacingNews365 har McLaren-chef Andrea Stella forklaret, at teamet har foretaget fundamentale ændringer på bilen, som strækker sig fra forvingen til gearkassen og hele vejen tilbage til crashstrukturen.
"Næsten hver eneste grundlæggende komponent er blevet ændret eller optimeret for at maksimere potentialet – ikke kun med små forbedringer, men også med store tekniske muligheder," siger Stella.
Han understreger, at ændringerne ikke blot handler om aerodynamiske justeringer, men også om mekanisk greb og bilens generelle balance.
"Vi har forsøgt at udvikle bilen så hurtigt som muligt, hvilket betyder, at vi også vil introducere opdateringer i de tidlige løb af sæsonen. Vi skal være aggressive for at få så meget performance ud af bilen som muligt."
Stella påpeger, at konkurrencen i toppen er ekstremt tæt.
Hvis McLaren ikke fortsætter deres aggressive udviklingstempo, risikerer de hurtigt at miste deres forspring.
I en sæson, hvor fire hold potentielt kan kæmpe om sejre hver weekend, kan forskellen mellem pole position og en startplacering som nummer fire være forsvindende lille.
Stella er derfor klar over, at McLaren skal fortsætte med at presse udviklingen til det yderste.
"Hvis vi ikke havde skubbet udviklingen til grænsen, kunne vi hurtigt have mistet den fordel, vi opnåede i 2024," forklarer han.
Med Lando Norris og Oscar Piastri bag rattet håber teamet ikke blot at forsvare konstruktørtitlen, men også at bringe McLaren tilbage på toppen af kørermesterskabet for første gang siden Lewis Hamiltons triumf i 2008.