Mercedes har bekræftet sine kørere til 2026, men udelader centrale detaljer om kontraktlængder – især for
George Russell, hvis fremtid kan påvirke det bredere førermarked.
Mercedes offentliggjorde onsdag, at George Russell og Kimi Antonelli fortsætter som teamets faste kørere i Formel 1 i 2026.
Det var ikke overraskende, at begge parter havde ønsket at forlænge samarbejdet, men det vakte opsigt, at teamets pressemeddelelse ikke indeholdt oplysninger om kontrakternes varighed.
Det eneste Mercedes oplyste, var at duoen “fortsætter som teamets kørere i 2026”.
Hverken ordet “flerårig” eller nogen konkret periode blev nævnt.
Det er usædvanligt for teamet, som tidligere har annonceret kontraktlængder klart, herunder da Russell i 2023 skrev under på en toårig forlængelse gældende for 2024 og 2025.
Ifølge motorsportsmediet The Race drejer det sig dog om en flerårig aftale, som løber frem til og med 2027.
Mercedes har efter sigende fravalgt at offentliggøre varigheden for at undgå spekulationer i forhold til andre kørere, som f.eks. Max Verstappen der længe har været nævnt til Mercedes.
Et marked i bevægelse
At Mercedes vælger at holde detaljer tilbage, hænger ifølge flere kilder sammen med den usikkerhed, som 2026-regelskiftet medfører.
Både teams og kørere ønsker fleksibilitet, da det er uvist, hvordan styrkeforholdet vil ændre sig, når Formel 1 går ind i en ny teknisk æra.
Russell har tidligere sagt, at præstation er vigtigere end kontraktlængde:
- Der er fordele og ulemper ved både korte og lange kontrakter, sagde han tidligere i år.
- Denne sæson har vist mere end nogensinde før, at det i sidste ende altid handler om resultater.
Det er i den forbindelse værd at bemærke, at Red Bulls Max Verstappen har en kontrakt med exit-klausuler, som potentielt kan gøre ham fri igen allerede efter næste sæson, hvis visse betingelser ikke opfyldes.
Mercedes har ifølge flere medier haft et vågent øje på den mulighed.
Skulle Verstappen blive ledig, vil det ikke give mening for Mercedes at have blokeret sine pladser permanent.
Omvendt står Russell, som nu er en etableret løbsvinder, et sted i karrieren, hvor det også er vigtigt for ham at kunne reagere på muligheder andre steder i feltet.
Et ungt makkerpar i ny æra
Mens kontraktens længde forbliver uofficiel, er det bekræftet, at Mercedes satser på to kørere med rødder i teamets eget juniorprogram.
Russell, der debuterede i Formel 1 med Williams, går i 2026 ind i sin femte sæson som fabriksfører hos Mercedes. Antonelli, 19 år, starter sin anden sæson i klassen.
Teamchef
Toto Wolff udtalte i forbindelse med annonceringen, at man ønskede at gennemføre forhandlingerne grundigt:
- Vi ville tage os tid, håndtere forhandlingerne ordentligt og sikre, at alle parter var tilfredse. Det er jeg glad for, vi har opnået.
Russell udtrykte stolthed over at fortsætte samarbejdet:
- Næste år markerer mit tiende år med Mercedes. Det har været et langt og succesfuldt partnerskab, og jeg ser frem til den store reglementsændring, som vi går ind i sammen.
Antonelli tilføjede, at han har lært meget i sin første sæson, og at han ser frem til fortsat udvikling med teamet.
- Der er stadig meget, vi kan opnå i de sidste seks løb i år, og vi vil give alt for at slutte stærkt, sagde han.