lewis hamilton nico rosberg

Nico Rosberg afslører: Lewis Hamilton nyder godt af en særlig kontrakt-klausul

Formel 1sep. 11 , 18:24
Rosberg løfter sløret for en detalje, der ændrer forståelsen af Hamiltons kontrakt.
Da Lewis Hamilton skrev under med Ferrari, fik han en aftale, der var blandt de mest lukrative i Formel 1.
Den syvdobbelte verdensmester fik en lønstigning på 50 procent, hvilket har løftet hans indtjening til omkring 380 millioner kroner om året.
Det placerer ham i toppen blandt verdens bedst betalte atleter, skønt han endnu har ikke været på podiet i år, hvorfor hans bonusser er i fare for at udeblive.
Alligevel har han fortsat kontrol over sin fremtid, blandt andet fordi han selv kan forlænge kontrakten med et år frem til 2027.
Dermed risikerer Ferrari at måtte betale ham for at afbryde samarbejdet før tid, hvis de ønsker at få en anden kører.
Et liv uden konstante sponsorforpligtelser
Det er dog ikke kun pengene og den sportslige magt, der gør kontrakten særlig.
Ifølge F1 Oversteer har Hamilton nemlig fået en aftale med langt færre marketingsdage, end han havde hos Mercedes.
Hans tidligere holdkammerat Nico Rosberg forklarede på Sky Sports’ F1 Show, at Ferrari traditionelt set ikke bruger deres kørere på samme måde til sponsoroptrædener, fordi brandet i sig selv står så stærkt:
- Det var faktisk én af grundene til, at Lewis skiftede til Ferrari. De bruger ikke deres kørere til sponsorarrangementer. Jeg hørte, at Vettel kun havde 10 dage om året, og det var alt. I karrierens efterår er det noget, du værdsætter enormt meget.
For en 40-årig kører med et program på 24 løb og masser af testarbejde kan de ekstra fridage betyde rigtig meget i forbindelse med mulighed for restitution og forberedelse.
Et sæsonforløb med udfordringer
På banen har Ferrari endnu ikke fået det ønskede udbytte af samarbejdet.
Hamilton sluttede på sjettepladsen ved det italienske Grand Prix efter at være startet som nummer ti på grund af en straf ved Hollands Grand Prix, men han kunne i det mindste notere sig point.
Han arbejder desuden intensivt i kulissen med feedback til teamet om både struktur og mekanik.
Teamchef Fred Vasseur har gjort det klart, at Hamiltons erfaring skal hæve hele organisationens niveau.
Selv i en svær sæson peger flere på, at hans indflydelse på udviklingsarbejdet er afgørende.
Det er dog ikke alle, der er imponerede.
Jean Alesi udtrykte for eksempel utilfredshed med, at Hamilton ikke hjalp Charles Leclerc med slipstrøm i kvalifikationen på Monza.
Hamiltons næste mulighed for at forsøge at komme på podiet er i Aserbajdsjans hovedstad Baku i næste uge.
Mest læste

Loading