max verstappen red bull racing

Nu melder Red Bull ud om problemer i Bahrain

Formel 1mar. 03 , 21:46

Problemerne skyldes ikke et fejlslagent design, men en større konceptændring end forventet.

Red Bull gik fra at dominere sidste års pre-season-test til at have en noget mere besværlig uge i Bahrain 2025.

Ustabile vejrforhold, tekniske udfordringer og en bil, der var svær at styre, efterlod indtrykket af et hold, der kæmpede mere end ventet.

Men selvom Red Bull ikke forsøgte at skjule, at tingene ikke forløb optimalt, er der ingen panik i lejren.

RB21 er ikke en fiasko, men snarere en bil, som teamet endnu ikke har låst op for det fulde potentiale af.

Skjulte ændringer bag Red Bulls nye udfordringer

Da RB21 først blev præsenteret, lignede den umiddelbart en kopi af sidste års RB20. Mange i paddocken spekulerede derfor på, om Red Bull overhovedet havde lavet væsentlige ændringer.

Men som testdagene skred frem, blev det klart, at de største ændringer ligger under overfladen.

Især bilens gulv, som er afgørende for aerodynamisk ydeevne, er blevet markant modificeret. Derudover har Red Bull arbejdet med at udvide bilens performance-vindue – en nødvendighed, da sidste års bil var hurtig, men følsom og svær at optimere.

Teknisk direktør Pierre Wache forklarede, at ændringerne fra RB20 til RB21 faktisk er større end overgangen fra RB19 til RB20 sidste år, selvom det ikke ser sådan ud.

Mens 2024-bilen havde en tydeligt anderledes form end 2023-versionen, var den stadig baseret på samme grundkoncept. RB21 derimod kræver en ny tilgang til opsætning og balance.

"Nu er måden, vi udvinder farten på, og bilens karakteristika, helt anderledes," forklarede Wache.

Tidspresset i Bahrain kostede udviklingstid

Red Bulls testprogram i Bahrain handlede primært om at forstå bilens opsætningsmuligheder og aerodynamiske egenskaber.

Men holdet nåede ikke at finde den ideelle balance, hvilket betyder, at RB21 stadig føles uforudsigelig.

Max Verstappen og Red Bull brugte de sidste testtimer på at eksperimentere med flo-vis-maling og sensorudstyr, snarere end at fokusere på simulerede løb.

Det er et tegn på, at de stadig mangler at finde den rette vej.

Med McLaren og Ferrari, der ser ud til at have startet sæsonen stærkt, går Red Bull nu til Australiens Grand Prix som jægeren fremfor den jagede.

Men Wache er fortrøstningsfuld: "Lige nu ser det ikke ud til, at vi er hurtige nok, men vi får se. McLaren og Ferrari ser stærkere ud, men vi har stadig muligheder for at ændre på tingene."

Mest læste

Mest læste