Max Verstappen vil i denne weekend opleve noget helt nyt, når han stiller til start i det østrigske Grand Prix på Red Bulls hjemmebane i Spielberg.
For første gang siden sin debut for holdet i 2016 skal han gennemføre et løb uden sin trofaste race engineer
Gianpiero Lambiase i øret.
Ifølge De Telegraaf er Lambiase fraværende af personlige årsager, og det betyder, at Verstappen må vænne sig til en ny stemme under de intense sessioner i weekenden.
Det bliver Simon Rennie, som tidligere arbejdede tæt sammen med Daniel Ricciardo i
Red Bull, der overtager rollen som race engineer midlertidigt.
Et tæt partnerskab sættes på pause
Lambiase og Verstappen har dannet makkerpar i 196 Grand Prix’er og har sammen stået bag hele 65 sejre og fire verdensmesterskaber.
Deres relation er blandt de mest kendte i feltet, kendetegnet ved et direkte og effektivt samarbejde, hvor tillid og præcision har været nøgleord.
Den nye konstellation med Rennie ved pitvæggen bringer en erfaren tekniker tilbage i rampelyset.
Efter Ricciardos afgang i 2018 har Rennie haft en mere tilbagetrukket rolle på Red Bulls fabrik, hvor han har titlen Group Leader of Simulation Engineering.
Rennie var tidligere Data Engineer for Fernando Alonso da han i 2005 vandt verdensmesterskabet med Renault, og han har tidligere arbejdet som race ingineer for Kimi Räikkönen, Robert Kubica og Alexander Albon.
Fortsat fokus på mesterskabet
Weekendens løb i Østrig er særligt vigtig for Verstappen, der sigter efter sin femte sejr på Red Bulls hjemmebane.
Hver eneste point tæller i jagten på at holde liv i mesterskabskampen, og fraværet af Lambiase kommer derfor på et udfordrende tidspunkt.
Selv om samarbejdet med en ny race engineer kan kræve tilvænning, er forventningen, at Verstappen og teamet vil kunne opretholde fokus og levere på højt niveau på "hjemmebane".
Med en rutineret person som Rennie ved sin side får Verstappen i det mindste støtte fra én, der kender både bilen, løbet og holdets arbejdsgange indgående.