oliver bearman andrea kimi antonelli

Oliver Bearman og Kimi Antonelli deler sjove udfordringer med deres køreprøver

Formel 1feb. 24 , 9:56

De to F1-rookies Antonelli og Bearman deler ud af nogle sjove oplevelser med anskaffelsen af deres kørekort.

At køre en Formel 1-bil, der ofte kommer over 300 km/t kræver en FIA-superlicens, men det kræver ikke et almindeligt kørekort.

Alligevel har flere unge racerkørere haft sjove – og lidt pinlige – oplevelser, når de skulle lære at navigere på offentlige veje.

De to F1-rookies i 2025, Andrea Kimi Antonelli og Oliver Bearman, har netop fået deres kørekort, og deres oplevelser viser, at selv eliteracerkørere kan have udfordringer bag rattet i en almindelig bil.

Antonelli: "Parallelparkering var det sværeste"

18-årige Andrea Kimi Antonelli, der debuterer for Mercedes i 2025, måtte balancere sin kørekorttest med en travl sæsonforberedelse.

Det gjorde ham ekstra nervøs, da han vidste, at han kun havde én chance for at bestå.

"Jeg var virkelig nervøs," indrømmede Antonelli til BBC.

"Den uge var som et helvede, fordi jeg både skulle studere og øve mig. Hvis jeg ikke bestod, havde jeg ikke tid til at tage prøven igen, før sæsonen startede."

Selvom han slap igennem teoriprøven med kun én fejl, var køreprøven en større udfordring.

"Det sværeste var parallel- og bakparkering," grinede han.

"Jeg er ikke vant til at parkere en F1-bil!"

Heldigvis bestod Antonelli i første forsøg og kunne endelig køre selv:

"Det er fantastisk, at jeg ikke længere skal spørge min mor om at køre mig rundt. Og det er vildt, at jeg fik en superlicens, før jeg fik mit kørekort!"

Bearman: "Jeg dumpede første gang"

Mens Antonelli klarede prøven i første hug, var Haas-rookie Oliver Bearman knap så heldig.

Den 19-årige brite måtte tage prøven to gange, da han første gang blev dumpet for ikke at stoppe korrekt ved et stopskilt.

"Jeg bestod ikke i første forsøg," indrømmede Bearman under en pressekonference, mens han grinede. "Jeg burde nok ikke have sagt det..."

Han forklarede, at han ikke havde taget køretimer, fordi han troede, han kunne klare testen uden.

"Jeg bremsede ned ved stopskiltet, men jeg stoppede ikke helt. Vi har jo ikke stopskilte på en racerbane, så det var første gang, jeg så et..."

Efter den oplevelse tog han et par timer bag rattet, og ved andet forsøg bestod han.

"Men jeg har kørt siden 2022, så nu er jeg en meget erfaren bilist!" sagde han med et smil.

Verstappen dumpede næsten – efter en diskussion med instruktøren

Antonelli og Bearman er ikke de første racerkørere, der har haft udfordringer med kørekortet.

Max Verstappen, der debuterede i F1 som 17-årig, måtte vente til han fyldte 18 for at få sit kørekort.

Verstappen, der på det tidspunkt allerede havde kørt 14 Formel 1-løb, måtte flyve fra Japans Grand Prix til Belgien for at tage sin test.

Men selv en kommende verdensmester kan lave fejl – og diskutere med instruktøren.

"Han sagde, jeg skulle dreje til højre, men jeg kørte til venstre. Så gav jeg ikke fodgængerne plads, fordi jeg mente, de ikke var tæt nok på fodgængerovergangen. Instruktøren var ikke glad. Jeg argumenterede imod ham og sagde: 'Men de er jo ikke der endnu, hvorfor skulle jeg stoppe?'" fortalte Verstappen til The Times.

Til sidst slap han dog igennem – og indrømmede, at han nok havde en lidt venlig instruktør.

Fra parkeringsproblemer til F1-stjerner

Historierne fra Antonelli, Bearman og Verstappen viser, at selv de hurtigste racerkørere kan have svært ved helt almindelige trafiksituationer.

Heldigvis for dem betyder det ikke meget, når de først sidder i en F1-bil – hvor parallelparkering og stopskilte ikke ligefrem er en del af løbsstrategien.

Mest læste

Mest læste