Oliver Bearman er ikke tilfreds med FIA's beslutning – Haas må finde en ny kører til Abu Dhabi-testen.
Oliver Bearman, den talentfulde britiske kører, som næste sæson debuterer som fuldtidskører for Haas i Formel 1, udtrykker sin vrede over ikke at få mulighed for at deltage i den officielle efter-sæson-test i Abu Dhabi.
Bearman, der har kørt tre løb i F1 i år, kvalificerer sig ikke længere som rookie ifølge FIA-reglerne, hvilket har givet Haas lidt af et problem.
I stedet er det McLarens reservekører Ryo Hirakawa, der får pladsen bag rattet som følge af et nyt samarbejde mellem Haas og Toyota Gazoo Racing.
Haas-teamet havde håbet, at testen kunne give Bearman værdifuld erfaring i deres bil forud for hans første fulde sæson.
Bearman måtte i stedet nøjes med sin sædvanlige arbejdsplads i Formel 2, hvor han leverede stabile resultater med en fjerdeplads i sprintløbet og en femteplads i featureløbet.
Midt i sin skuffelse peger Bearman på en bemærkelsesværdig inkonsekvens i reglerne.
Han nævner, hvordan Fernando Alonso i 2020 fik lov til at deltage i en lignende rookie-test for Alpine, på trods af at han er to gange verdensmester og har mere end to årtiers erfaring i motorsportens kongeklasse.
Alonso kvalificerede sig dengang som rookie, fordi han ikke havde deltaget aktivt i F1 i to år.
"Jeg har kun kørt to løb og scoret point i begge, men jeg må ikke køre testen. Det virker uretfærdigt, især når Alonso, med sine to verdensmesterskaber, fik lov at køre en lignende test. FIA’s regler føles inkonsekvente," lyder det fra en irriteret Bearman.
Haas havde håbet at kunne udnytte testen til at give Bearman mere erfaring og integration på teamet.
Men FIA’s regler har sat en stopper for den plan, hvilket nu putter ekstra pres på Bearmans forberedelser til næste sæson.
Som en del af Haas’ nye partnerskab med Toyota Gazoo Racing bliver det Ryo Hirakawa, der får æren af at køre for teamet i Abu Dhabi-testen.
Hirakawa, der også er reservekører for McLaren, deltager både i FP1 og den efterfølgende test.
Haas' beslutning om at hente Hirakawa fremhæver de praktiske begrænsninger, teamet står overfor, når de prøver at balancere udviklingen af deres biler og kørernes erfaring.
Bearman håber dog stadig på, at han kan kompensere for den tabte testtid, når han træder ind i sin debut-sæson i 2025:
“Jeg er fast besluttet på at gøre en forskel for Haas næste år, men denne situation har bestemt gjort det sværere.”