Oscar Piastri fik en straf for tyvstart i Baku, men FIA’s regler betyder, at han undgår gridstraf i Singapore.
Oscar Piastri blev idømt en tidsstraf på fem sekunder for en tyvstart ved
Aserbajdsjans Grand Prix, men han tager ikke straffen med sig videre til løbet i Singapore, selvom han udgik før den kunne afsones.
McLaren-køreren satte i gang for tidligt, da lamperne slukkede i Baku, standsede kort efter og måtte håndtere en anti-stall, inden han senere udgik på første omgang efter et sammenstød.
Normalt risikerer en kører, der ikke kan afsone en straf under løbet, at den laves om til en gridstraf i det følgende grandprix.
Men reglen gælder kun i bestemte tilfælde, hvilket denne sag nu har tydeliggjort.
FIA’s retningslinjer for straffe
Ifølge Formel 1’s sportslige regler kan dommerne konvertere uafsonede straffe til gridstraffe, hvis en kører udgår og ikke klassificeres.
Men en præcisering, som FIA offentliggjorde tidligere i år, fastslår, at en enkelt femsekundersstraf ikke føres videre.
Retningslinjen lyder:
- I tilfælde, hvor der er en enkelt femsekundersstraf, som en kører ikke kan afsone på grund af en udgået, vil dommerne ikke konvertere den til en gridstraf i et senere løb. Hvis der derimod er flere straffe, kan dommerne konvertere femsekunders- (og andre) straffe til en gridstraf.
Begrundelsen er, at en femsekundersstraf hører til de mildeste sanktioner for mindre forseelser som tyvstart eller fejlplacering på gridden.
At føre en sådan straf videre til næste løb ville blive betragtet som ude af proportion og i strid med strafniveauets balance i sporten.
Ingen fordel opnået
I Piastris tilfælde vurderede FIA også, at han ikke fik nogen fordel ud af sin fejl.
Efter sin tyvstart standsede han straks igen og generede ikke de øvrige kørere, inden han ramte muren og udgik.
Derfor bortfalder straffen reelt, og australieren starter
Singapores Grand Prix uden en gridstraf.
Episoden bliver dog et eksempel på, hvordan reglerne anvendes i praksis, og kan danne grundlag for fremtidige vurderinger.