McLaren IndyCar-køreren Pato O’Ward har løftet sløret for, hvordan politiske beslutninger i sidste øjeblik satte en stopper for hans Formel 1-drøm i 2019.
Selvom han havde en kontrakt med Red Bull og var tæt på et sæde hos Toro Rosso, endte FIA med at nægte ham en superlicens, hvilket tvang ham til at opgive drømmen om motorsportens kongeklasse.
Pato O’Ward, der i dag er en af McLarens største profiler i IndyCar, var i 2019 på nippet til at tage springet til Formel 1.
Den mexicanske kører blev personligt udvalgt af Helmut Marko, der gav ham en kontrakt til Toro Rosso.
Men ifølge O’Ward gik det hele galt, da Charlie Whiting, FIA’s løbsdirektør, pludselig døde samme år.
Whiting havde godkendt O’Wards superlicens, men efter hans død valgte FIA at trække tilladelsen tilbage.
“Helmut Marko underskrev mig,” sagde O’Ward i et interview på podcasten Creativo.
“Jeg havde en Formel 1-kontrakt til Toro Rosso i slutningen af 2019. Men da Charlie Whiting døde, ville FIA ikke give mig licensen. De sagde, det var et politisk spørgsmål.”
O’Ward antyder, at beslutningen var politisk motiveret.
På det tidspunkt blev Pierre Gasly, der havde haft en svær periode hos Red Bull, degraderet til Toro Rosso, og FIA ønskede angiveligt ikke at forstyrre balancen på holdet.
For at opnå de nødvendige point til en superlicens blev O’Ward sendt til Super Formula i Japan.
Men problemerne fortsatte, da FIA nægtede at tælle hans mesterskabspoint fra Indy Lights-sæsonen 2018.
“Jeg havde pointene,” forklarede han.
“Men de ville ikke tælle min Indy Lights-succes, fordi der ikke var nok biler i feltet. De kunne ikke bruge mig, og jeg måtte bryde med Red Bull.”
Selvom O’Ward aldrig fik sin chance i Formel 1, har han skabt sig en stærk karriere i IndyCar.
Hans talent er stadig bemærket af McLaren, der har givet ham mulighed for at deltage i flere F1-træningssessioner.
Historien om Pato O’Ward viser, hvor uforudsigelig og politisk motorsportens verden kan være.
Men med hans præstationer og tilknytning til McLaren ser fremtiden stadig lys ud.
Måske er Formel 1-drømmen ikke helt ude af rækkevidde.