Racing Bulls står over for en væsentlig ændring i teamets tekniske ledelse, netop som 2025-sæsonen skydes i gang.
Jody Egginton, der har været en central figur i holdet i over et årti, forlader sin rolle som teknisk direktør ved udgangen af marts. I stedet skifter han til Red Bull Advanced Technologies, hvor han fra 1. april skal fungere som engineering director.
Egginton har haft en imponerende rejse hos Racing Bulls – tidligere kendt som Toro Rosso og AlphaTauri – siden han kom til i 2014. Han startede som chef for køretøjsperformance, rykkede op som vicedirektør i 2017 og overtog rollen som teknisk direktør i 2019.
Hans afgang markerer derfor afslutningen på en æra for holdet, der nu skal finde stabilitet i en tid med store interne forandringer.
Egginton selv har forklaret, at han følte, det var det rette tidspunkt for en ny udfordring efter næsten 20 år med et ensidigt fokus på Formel 1.
“At være en del af dette team i mere end 10 år har været en fantastisk oplevelse, men nu er tiden inde til noget nyt," sagde han og pegede på de spændende projekter hos Red Bull Advanced Technologies som sin næste store udfordring.
Hans fravær vil blive dækket af et teknisk team anført af chief technical officer Tim Goss, sammen med de to vice-tekniske direktører Guillaume Cattelani (bilens performance) og Andrea Landi (bilens design).
Teamchef Laurent Mekies takkede Egginton for hans vigtige bidrag og understregede, at han har været en afgørende del af holdets udvikling.
Timingen for Eggintons afgang kunne dog næppe være mere udfordrende for Racing Bulls. Holdet havde en relativt afdæmpet præstation under vintertesten, hvor især deres long-run-fokus med rookie Isack Hadjar skjulte noget af den reelle fart.
Mekies har dog erkendt, at holdet endnu ikke er, hvor det gerne vil være. “Bilen opfører sig som forventet, men vi ved, at det ikke er nok,” sagde han til The Race. Han fremhævede, at teamet har gennemgået store ændringer over de seneste 12-14 måneder, og at udviklingsprocessen stadig er i gang.
Racing Bulls har tydeligvis en lang vej foran sig, hvis de skal bevæge sig op i midterfeltet og konkurrere mere stabilt. Eggintons exit kommer i en fase, hvor teamet har brug for kontinuitet, men samtidig har de nye tekniske ledere en mulighed for at sætte deres præg på udviklingen.
Med sæsonstarten i Melbourne denne weekend bliver det første indikation på, hvor Racing Bulls reelt står – og hvor meget arbejde der venter dem i de kommende måneder.