Max verstappen + Laurent Mekies

Red Bull anerkender: Her halter vi efter konkurrenterne

Formel 1sep. 10 , 7:47
Red Bulls motorprojekt til 2026-sæsonen i Formel 1 bliver kaldt et af de mest ambitiøse nogensinde, men der venter store udfordringer forud for debuten.
Red Bull er i fuld gang med at udvikle sin egen motor til Formel 1-sæsonen 2026 via divisionen Red Bull Powertrains i samarbejde med amerikanske Ford.
Projektet betegnes af teamets nye teamchef Laurent Mekies som en enorm teknisk udfordring.
- Det er så skørt, som det kan blive, at tage beslutningen om at lave sin egen motor, sagde Mekies ved det italienske Grand Prix.
Han understregede, at det ville være urealistisk at forvente, at Red Bull når samme niveau som Mercedes og Ferrari fra første dag i 2026.
Udtalelsen kommer kort efter, at Christian Horner, som indtil for nylig var teamchef hos Red Bull, havde kaldt det "pinligt", hvis Red Bulls motorprojekt skulle ende med at overgå de etablerede producenter ved første forsøg.
Horner blev fjernet fra posten kort efter det britiske Grand Prix i juli, og Mekies overtog rollen som teamchef og administrerende direktør.
Mekies kommenterede også på Mercedes-bossen Toto Wolffs vurdering af projektet som "et Mount Everest" af en opgave.
- Vi ved, at vi starter med et efterslæb, og det ville være dumt at tro, at vi kan være på niveau med Ferrari og Mercedes fra starten.
Horner: Den største udfordring i Red Bulls historie
Tidligere i år udtalte Christian Horner, at det interne motorprojekt var den største udfordring, Red Bull nogensinde har taget op i Formel 1.
Siden teamets debut i 2005 har Red Bull vundet flere verdensmesterskaber, men har hidtil været afhængige af eksterne motorleverandører.
Den nye tilgang markerer et skifte i filosofien bag teamets tekniske udvikling.
Uvished blandt motorproducenterne
De nye motorregler i Formel 1, der træder i kraft i 2026, indebærer 50 procent elektrificering, brug af fuldt bæredygtige brændstoffer og aktiv aerodynamik.
Mercedes menes at være længere fremme end de fleste andre i forberedelserne til det nye regelsæt.
Teamet havde tilsvarende succes efter motorregelskiftet i 2014, hvor de dominerede sporten i otte år.
En rapport fra april antydede, at fire ud af fem motorproducenter har problemer i udviklingen.
En enkelt producent skal angiveligt have valgt en anden type biobrændstof end de øvrige og har derfor svært ved at opnå konkurrencedygtig ydelse.
To andre producenter skulle være langt bagefter de hurtigste, mens fremgangen hos den femte stadig er ukendt.
- Vi tager det skridt for skridt og prøver at bygge hele strukturen op omkring motoren. Vi regner med et år med hårdt arbejde og mange søvnløse nætter, sagde Mekies i Monza.
Mest læste

Loading