Williams måtte også håndtere uenighed om teamordrer under det italienske Grand Prix
McLaren stod i centrum for en omdiskuteret teamordre-diskussion i
Monza, men de var ikke alene.
Williams befandt sig i en lignende situation, da
Carlos Sainz og
Alex Albon kørte side om side i kampen om pointene.
På løbets 25. omgang lå Sainz på ottendepladsen foran Albon, men spanieren var tydeligt på vej til at miste grebet i sine mediumdæk.
Samtidig pressede konkurrenterne som allerede havde været i pit på bagfra, og Williams vurderede, at Albon kunne få mere ud af løbet med sin hårdere strategi.
Holdet bad derfor Sainz om at lade Albon komme forbi.
På radioen svarede han tøvende: - Gutter, jeg er ikke enig, please.
Williams forklarede, at en pitstop-manøvre ville sende ham ned bag fem biler i en langsom DRS-kæde.
Beskeden blev dog accepteret kort efter, og på den næste omgang gav Sainz plads i indgangen til anden chikane.
Albon fandt farten
Med fri bane begyndte Albon at lukke hullet til Mercedes-køreren Kimi Antonelli, og ifølge The-Race.com var det ikke en manøvre, Albon selv pressede hårdt på for.
Han fortalte efter løbet, at han i første omgang var indstillet på blot at køre bag Sainz:
- Jeg var egentlig fint tilfreds bag Carlos, men da jeg kom forbi, gik det hurtigere, måske et halvt sekund pr. omgang.
Albon brugte den forbedrede fart til at passere Antonelli og køre sig i mål som nummer syv.
Dermed fik Williams et solidt resultat, mens Sainz’ dag blev ødelagt af en kollision med Haas-køreren Ollie Bearman senere i løbet.
En kontakt i indgangen til den samme chikane kostede spanieren chancen for point, men dommerne vurderede, at Bearman havde ansvaret og gav ham en tidsstraf.
To forskellige perspektiver
Efter løbet understregede Sainz, at han først skulle have det fulde overblik, før han accepterede holdets beslutning:
- Jeg havde brug for at forstå det store billede af løbet, men da de forklarede det, gav jeg plads.
Albon så anderledes på situationen. Han mente ikke, at teamordren var helt nødvendig, da begge kørere viste stærkt tempo.
Alligevel anerkendte han, at beslutningen gav ham muligheden for at vise bilens fart på et frit stykke bane.
Den thailandske kører vurderede, at det var dét, der sikrede ham syvendepladsen.