Red Bulls tekniske udfordringer er tydelige, Ferrari trænger sig på. Hvad kan vi forvente af det brasilianske Grand Prix?
Red Bull står midt i en sæson med uforudsete udfordringer, og det ikoniske Interlagos-løb tegner til at blive endnu en hård kamp for det tidligere så dominerende team.
Ifølge F1oversteer har Red Bull efter Adrian Neweys afgang stået over for komplekse tekniske problemer, der især har været tydelige siden 2023-sæsonen.
Samtidig er Ferrari og McLaren nu i konkurrence om føringen i konstruktørmesterskabet, hvilket intensiverer spændingen i de sidste løb.
Sæsonen begyndte lovende for Red Bull, hvor Max Verstappen og Sergio Perez opnåede stabile sejre. Men alt ændrede sig, da rivalerne Ferrari og McLaren introducerede markante opdateringer, der løftede deres præstationer og satte Red Bull under pres.
Red Bull implementerede også ændringer i aerodynamikken på RB20, men i forsøget på at skabe mere downforce overskred de det optimale forhold til bilens kørehøjde – en fejl, der ifølge F1oversteer går helt tilbage til en regelændring i Spanien sidste år.
Efter at have opdaget kilden til deres problemer, har Red Bull forsøgt at justere opsætningen, men deres fart er endnu ikke oppe på niveau med konkurrenterne.
Afgangen af det tekniske geni Adrian Newey, der skifter til Aston Martin i marts 2025, har kun forværret situationen, da hans tilstedeværelse i teamet tidligere bidrog med uvurderlig ekspertise og problemløsning under løbsweekender.
Med McLaren i spidsen af konstruktørmesterskabet med en smal føring på 29 point over Ferrari, er Ferrari-teamet yderst opsat på at sikre flere podieplaceringer i de sidste løb.
Charles Leclerc og Carlos Sainz har leveret stabile præstationer og forbedret holdets chancer i mesterskabet, især i lyset af Sergio Perez' svigtende resultater hos Red Bull.
Ferrari-teamchef Frederic Vasseur er tilfreds med den intense opmærksomhed omkring Verstappens og Norris' rivalisering, da den indirekte har dæmpet mediernes fokus på Ferraris gradvise fremgang.
Ferrari har historisk set klaret sig godt i Brasilien med 11 sejre på banen. Deres seneste triumf i São Paulo kom i 2017 med Sebastian Vettel bag rattet.
Ferrari håber på endnu en sejr i år, men så er de nødt til at overvinde McLarens dominans på Interlagos, hvor McLaren samlet har vundet 12 løb.
For Vasseur og hans team ville en sejr her give et betydeligt løft i kampen om konstruktørmesterskabet.
Max Verstappen står til en mulig motorskift-straf under det brasilianske Grand Prix efter at have oplevet motorproblemer i Mexico, hvor bilen mistede kraft i løbet af store dele af konkurrencen.
Hvis han modtager en grid-placeringsstraf, kan det give både McLaren og Ferrari en fordel på en bane, hvor vejret ofte spiller en afgørende rolle.
Helmut Marko, rådgiver hos Red Bull, ser dog stadig det positive ved et motorskift. Ifølge F1oversteer håber han, at en ny motor kan give Verstappen en topfart, som vil være en fordel i det sprint-fokuserede format.
Samtidig vil fokus være rettet mod Verstappens kørestil efter de seneste tidsstraf-episoder, hvor han to gange fik 10 sekunders straf for aggressive manøvrer mod Norris i Mexico.
Interlagos har været vært for mange mindeværdige øjeblikke i Formel 1-historien såsom Senna's legendariske triumfer, Hamiltons verdensmesterskab i 2008 og Russell's første Formel 1-sejr i 2022.
Fans og teams ser frem til endnu en uforudsigelig weekend, hvor regn og den kuperede bane kan skabe overraskelser.