En række usædvanlige træk fra konkurrenterne sætter gang i spekulationerne om, hvor længe Red Bull kan holde fast i deres stjernekører. Rygterne om Max Verstappens mulige skifte fra Red Bull til
Mercedes er taget til i styrke, selv om hollænderen formelt er bundet til Red Bull frem til udgangen af 2028.
Det afgørende spørgsmål er dog ikke længden på kontrakten, men dens indhold.
Ifølge Sky Sports’
Martin Brundle indeholder Verstappens kontrakt præstationsklausuler, som i praksis kan åbne døren for et exit tidligere end planlagt, særligt hvis Red Bull ikke genfinder fordums styrke.
Mercedes’ teamchef Toto Wolff har åbent erkendt, at der er "samtaler" i gang med Verstappens lejr.
Samtidig har
George Russell, der ellers har leveret stærke præstationer som fast kører hos Mercedes, endnu ikke fået bekræftet sin forlængelse.
Dette er ifølge Brundle usædvanligt på dette tidspunkt af sæsonen.
Mercedes’ motiv og Red Bulls svækkelse
Hos Mercedes er det ikke kun Verstappens fart, der gør ham attraktiv. Det handler også om at svække rivalen.
- Hvis man fjerner Verstappen fra Red Bulls seneste resultater, ser det temmelig skidt ud, siger Brundle på Sky F1.
Han peger på, at det dobbelte slag ved både at få Verstappen på holdet samt at fravriste ham fra Red Bull kan være dét, der driver Mercedes’ interesse.
Derudover har Red Bull oplevet et markant formdyk i 2025-sæsonen.
Verstappen er aktuelt 61 point efter VM-leder Oscar Piastri og har reelt brug for en sensationel vending i mesterskabet for at blande sig i toppen igen.
Det kommer samtidig med, at Formel 1 indfører nye tekniske regler fra næste sæson, og Mercedes forventes at stå stærkt i den nye æra.
Det er i denne kontekst, at RacingNews365 skriver, at forhandlingerne mellem Verstappen og Mercedes nu er blevet mere konkrete.
Et potentielt jordskælv i F1-feltet
Hvis Verstappen skulle vælge at aktivere en exit-klausul og forlade Red Bull, vil det udløse en dominoeffekt i feltet.
Red Bull mister deres altoverskyggende nøglefigur, mens Mercedes vil stå med en førstekører, som er blandt de hurtigste i feltet.
Brundle er dog i tvivl om, hvorvidt man kan beholde en utilfreds kører i sædet.
Kontrakttvister i Formel 1 bliver behandlet af sportens Contract Recognition Board i Schweiz, og det vil i sidste ende være op til dette organ at vurdere, om en klausul er blevet aktiveret korrekt.
Imens fortsætter spekulationerne, og med sommerpausen rundt om hjørnet, forventes der afklaring i løbet af de kommende uger.
Fans og eksperter følger udviklingen tæt, for hvis Verstappen skifter til Mercedes, kan det ændre magtbalancen i Formel 1 dramatisk.