Det har længe været kendt, at Red Bull ikke er en organisation, hvor tålmodighed er en del af strategien.
Men selv med det i baghovedet kom beslutningen om at degradere Liam Lawson fra førsteholdet efter blot to Grand Prix’er i 2025-sæsonen som et chok for mange – ikke mindst fordi det skete i lyset af et teknisk udfordret team og en bil, RB21, som selv Max Verstappen kæmper med at kontrollere.
Ifølge Red Bulls mangeårige rådgiver Helmut Marko begyndte nedturen for den 23-årige newzealænder allerede i tredje træningssession i Australien, som Lawson slet ikke kunne deltage i på grund af tekniske problemer.
Marko beskriver det som et vendepunkt, hvor Lawson mistede den nødvendige selvtillid i et miljø, hvor hvert minut på banen tæller – særligt for en ung kører med alt at bevise.
Den manglende træning blev endnu mere kritisk, da næste løbsweekend i Kina var et sprintformat, hvilket igen reducerede forberedelsestiden til ét enkelt træningspas.
- Det tredje træningspas i Australien blev aflyst, og det var dér, problemerne begyndte. Det påvirkede naturligvis Liams selvtillid, forklarede Marko til Motorsport.com, og tilføjede, at RB21 er svær at køre, og at præstationskløften blot voksede fra løb til løb.
At Verstappen efter sigende forsøgte at overbevise teamet om at give Lawson mere tid, siger noget om situationens alvor – og om den respekt Lawson trods alt havde opnået internt.
Men Red Bulls ledelse valgte i stedet at bringe Yuki Tsunoda tilbage i raceren, blot måneder efter at have foretrukket Lawson som Sergio Perez’ afløser. Dermed fortsætter en bemærkelsesværdig tendens:
Det såkaldte “forbandede andet sæde” hos Red Bull, hvor ingen siden Daniel Ricciardos afgang i 2017 for alvor har formået at finde fodfæste ved siden af Verstappen.
Lawson er blot den seneste i rækken af talenter – som Pierre Gasly og Alex Albon før ham – der er blevet kastet ind i hovedholdet for derefter at falde igennem og blive sendt videre.
Det usædvanlige i Lawsons tilfælde er dog den korte snor: To løb, nul point, og så var det slut. Det er svært ikke at stille spørgsmålstegn ved Red Bulls beslutningskraft og langsigtede strategi, når unge kørere får så lidt tid til at tilpasse sig en kompleks bil og en uforudsigelig sæsonstart.
Flere eksperter peger nu på, at Red Bull risikerer at brænde sine talenter af i jagten på det næste perfekte supplement til Verstappen – et jagt, der indtil videre har givet flere fiaskoer end successer.
Lawson returnerer nu til Racing Bulls, hvor forventningerne er lavere, og bilen angiveligt nemmere at køre. Der er derfor stadig håb om, at han kan genfinde sin rytme, ligesom både Gasly og Albon gjorde, efter de blev fjernet fra rampelyset i Red Bulls hovedteam.