verstappen red bull mclaren lando norris

Red Bulls plan: Vil slå McLaren med bil, der er '25 % fikset'

Formel 1apr. 09 , 14:38

Red Bull's kamp for at indhente McLaren i 2025-sæsonen er langt fra over, og trods en sejr i Japan med Max Verstappen i front, afslører holdets ingeniører og teamchef, at bilen stadig kun er 25 % af vejen i forhold til de forbedringer, de stræber efter.

Max Verstappen leverede en mesterlig indsats i Japans Grand Prix og formåede at sikre pole position og sejr på en bane, der stiller store krav til både bil og kører.

Selvom sejren var overbevisende, peger Red Bulls interne analyse på, at RB21-bilen stadig halter efter McLarens MCL39, især når det gælder dækforbrug og stabilitet gennem sving.

RB21 har fået forbedret sin performance i lavhastighedssving og under hård opbremsning – noget der var tydeligt i Suzukas tekniske sektioner – og kørerne kan nu angribe kantstenene på en måde, de ikke kunne med sidste års RB20.

Men den grundlæggende udfordring med bilens balance gennem svingene er endnu ikke løst. Verstappen selv indrømmer, at bilen stadig er “følsom” og kræver enormt præcis opsætning for at yde sit bedste.

Store tekniske udfordringer for Red Bull

Red Bulls ambition over vinteren var at udvide bilens operationsvindue, men trods forbedringer er det tydeligt, at sweet spot'et stadig er meget smalt. Flere førere – inklusive nu droppede Liam Lawson – har udtalt, at RB21 er vanskelig at køre på grænsen.

Problemet består især i en slags "disconnect" mellem for- og bagaksel, som betyder, at bilen kan have overstyring ved indgangen til sving og understyring ved udgangen – et fænomen Red Bull endnu ikke har fået udryddet.

Senioringeniør Paul Monaghan afslører, at Red Bull kun har løst cirka 25 % af bilens aero-balanceproblemer, men de arbejder intenst på resten.

Teamets vurdering er dog, at det ikke kræver mirakler for at lukke hullet til McLaren – nogle få hundrededele per sving kan være nok til at bringe Red Bull tilbage i toppen.

Verstappen udtaler selv:

- Vi kender vores begrænsninger. Vi skal bare forsøge at arbejde os op mod dem så meget som muligt.

Vær konkurrencedygtige til Spanien - og så komme tilbage i titelkampen

Men måske behøver Red Bull ikke engang at forbedre bilen markant. En ny regulering mod fleksible frontvinger, der træder i kraft ved det spanske Grand Prix, kan potentielt svække konkurrenterne.

Både McLaren, Ferrari og Mercedes har opnået stor balancegevinst med fleksvinger, og Red Bull vurderer, at de er mindre afhængige af det koncept – og dermed kan få en relativ fordel, når reguleringen rammer.

Christian Horner siger det selv:

- Du kan se, hvor snævert operationsvinduet er på disse biler, og ændringen til frontvingen er ganske markant. Det bliver interessant at se, hvordan og hvem det rammer.

Red Bulls kortsigtede plan er derfor klar: holde sig tæt på McLaren indtil Spanien, og derefter udnytte ændringerne til at komme tilbage i titelkampen.

Mest læste

Mest læste