Teamet fortsætter med at opgradere RB21 på trods af, at der kun er få løb tilbage i sæsonen.
Red Bull har ikke sat farten ned, selv om Formel 1-sæsonen 2025 nærmer sig afslutningen.
I de seneste løb har holdet sendt den ene opdatering efter den anden på banen for at klemme de sidste tiendedele ud af RB21, og det har givet synlige resultater.
Max Verstappen har hentet to sejre og to andenpladser i de seneste fire løb og reduceret afstanden til Oscar Piastri til 63 point, efter den tidligere var over 100.
Men bag forbedringen ligger et strategisk dilemma.
Udviklingen af RB21 kræver ressourcer, som ellers kunne være brugt på bilen til 2026-sæsonen.
Det er året, hvor Formel 1 indfører et nyt og langt mere avanceret regelsæt.
En nødvendig pris at betale
Teamchef
Laurent Mekies erkender, at Red Bulls konstante opgraderinger vil få en pris, når arbejdet med den næste bil for alvor går i gang.
Ifølge PlanetF1 forklarer han, at der ganske vist er en omkostning, men at den kan blive en fordel på længere sigt.
Red Bull har indført ti nye dele på bare fem løb, blandt andet et nyt gulv i Monza, ændringer ved baghjørnet i Baku og en ny frontvinge i Singapore.
I samme periode har
McLaren kun offentliggjort fem ændringer, hvoraf de fleste var banespecifikke.
- Det er vigtigt for os at forstå, om projektet stadig har mere ydelse i sig, sagde Mekies i Singapore. - Vi skal vide, om vores måde at udvikle på virker. Det er det, der giver os selvtillid, når vi skal bygge næste års bil.
Han uddyber, at sammenhængen mellem data fra vindtunnel og virkelige resultater ikke altid har været perfekt.
Derfor ser han opdateringerne som et redskab til at teste og bekræfte udviklingsmetoderne, selv om de kun har kortvarig effekt på banen.
Red Bull fortsætter med at lære
Mens Red Bull fortsætter med at forfine RB21, har McLaren valgt at lukke udviklingen ned.
Teamchef
Andrea Stella fortalte i Singapore, at teamet allerede i længere tid har arbejdet fuldt ud på 2026-projektet, hvilket delvist forklarer, hvorfor Red Bull nu haler ind:
- Vi har stoppet udviklingen af bilen for længe siden. Vi har haft små dele med til Monza, men ellers har alt vores fokus været på 2026.
Stella anerkendte da også, at Red Bulls løbende forbedringer tydeligvis har løftet bilens ydeevne.
Det har gjort feltet tættere, at Red Bull har fundet et bedre teknisk fodfæste.
For Mekies handler det om at udnytte hvert løb som en læringsmulighed:
- Selvfølgelig koster det noget i forhold til 2026-projektet, men vi mener, det er den rette afvejning.
Når sæsonen slutter i Abu Dhabi, vil Red Bull derfor stå med en bil, der både har udviklet sig på banen og givet værdifuld viden til fremtiden.
Spørgsmålet er, om den læring kan vise sig at være mere værd end de ressourcer, der blev brugt undervejs.