Daniel Ricciardos vanskeligheder i Formel 1-sæsonen 2024 hos Racing Bulls har efterladt både teamet og fans med flere spørgsmål end svar.
Trods gentagne forsikringer om, at han havde samme udstyr som sin holdkammerat Yuki Tsunoda, kunne Ricciardo ikke præstere på samme niveau. Efter blot 18 løb blev australieren fjernet fra sit sæde efter Singapore Grand Prix, hvor han kun havde scoret 12 point mod Tsunodas 22.
Sportsdirektør Alan Permane, der kom til Racing Bulls fra Alpine, afviste spekulationer om, at forskelle i bilens opsætning eller opgraderinger var årsagen til Ricciardos problemer. "Begge biler havde det samme udstyr hele sæsonen, så jeg tror ikke, det spillede en rolle," forklarede Permane.
"Jeg forstår ærligt talt ikke årsagen til Daniels manglende præstation, fordi der åbenlyst var noget, der manglede."
Ricciardos sæson havde få højdepunkter, hvor hans fjerdeplads i Miami-sprintløbet var det mest bemærkelsesværdige resultat. På andre tidspunkter, især i kvalifikationerne, kæmpede han for at matche Tsunodas tempo og blev ofte elimineret allerede i Q1 – et frustrerende mønster for både køreren og teamet.
Permane understregede, at teamet gjorde alt, hvad de kunne for at støtte Ricciardo og finde en løsning: "Vi gjorde alt, hvad vi kunne, for at hjælpe ham og forstå, hvad der skete. Men det var frustrerende, især når bilen ofte var god nok til at nå Q3."
Ricciardos problemer forblev et mysterium, og det endte med at Racing Bulls erstattede ham med den unge Liam Lawson. Permane indrømmede, at skiftet skyldtes en vurdering af, at holdet havde bedre muligheder på markedet: "Kørere kommer og går, når man vurderer, at deres tid er forbi, eller at der er nogen bedre tilgængelig."
For Ricciardo, en tidligere Grand Prix-vinder og fanfavorit, var det en skuffende afslutning på en sæson, der begyndte med håb om en genopblussen af karrieren. Mens Racing Bulls har forsøgt at lægge episoden bag sig, står Ricciardos fremtid i sporten nu uklart, og hans udfordringer i 2024 vil formentlig blive diskuteret længe endnu.