gettyimages 2205182676

Rygterne svirrer: Hamiltons Ferrari har et fundamentalt problem

Formel 1apr. 07 , 7:52

Lewis Hamiltons drøm om at gentage historien hos Ferrari ser ud til at stå over for sin første alvorlige realitetstest.

Efter den japanske Grand Prix i Suzuka, hvor den syvdobbelte verdensmester måtte nøjes med en syvendeplads, begynder meldingerne fra paddocken at tegne et mere bekymrende billede end bare en enkelt svag weekend.

Ifølge Sky Sports' Simon Lazenby kan der være tale om et decideret fundamentalt problem med Ferraris bil – nærmere bestemt bagenden.

- Der er rygter i paddocken om, at der er et grundlæggende problem med bagenden på bilen, udtalte Lazenby og antydede, at problemet muligvis ikke kan løses i løbet af denne sæson.

Det er en alvorlig melding i en sport, hvor marginalerne afgør mesterskaber, og hvor udviklingskapløbet aldrig sover. Spørgsmålet er nu, om Ferrari overhovedet kan udvikle sig ud af problemet – eller om 2025-sæsonen i praksis allerede er tabt.

"Mystiske problemer"

Jacques Villeneuve stemte i og nævnte, at Hamiltons egne udtalelser efter løbet faktisk understøtter spekulationerne.

Ifølge Villeneuve taler Hamilton selv om mystiske problemer, som ingen helt kan forklare, og at holdet arbejder på at bygge helt nye komponenter for at komme problemet til livs.

Det peger i retning af en form for stivhedsproblem, hvilket kan forklare den ustabile performance og hvorfor bilen måske må køres højere end ønsket – et klassisk kompromis, der koster downforce og greb.

Hamilton, der ankom til Maranello med håbet om at tilføje en ottende VM-titel til samlingen og samtidig blive en ny Schumacher for Tifosi-folket, erkendte efter løbet, at weekenden havde været “hård”.

Hans bemærkninger lød næsten som en forsigtig advarsel:

- Vi havde ikke farten til at kæmpe med de tre forreste... og det er noget, vi skal arbejde hårdt på at ændre.

Tydeligt frustreret Hamilton

I stedet for at løse problemer, synes Ferrari at famle i mørket.

At Hamilton blev slået af begge Mercedes-kørere og aldrig var i nærheden af hverken Verstappen eller McLaren-duoen, sender et klart signal: Ferrari har et performance-gap, der ikke længere kun handler om opsætning, men muligvis om bilens arkitektur.

Samtidig kunne man se Hamiltons irritation under kvalifikationen, hvor flere medier bemærkede hans frustrerede attitude i garagen. Det er næppe fordi ambitionerne er blevet mindre.

Det er netop dét, der gør hele situationen mere prekær. For når en kører som Hamilton, der er vant til at kæmpe i front, bliver sat i en bil, der ikke svarer til niveauet, vokser presset – både indefra og udefra.

Mest læste