Hvem strålede, og hvem snublede ved Japans Grand Prix?
Det var måske ikke det mest medrivende Grand Prix i nyere tid, men Japans Grand Prix 2025 leverede alligevel masser af bemærkelsesværdige præstationer, og endnu flere frustrerende skuffelser.
Her er et overblik fra mediet The Race over de største vindere og tabere, som Suzuka-kampen efterlod.
I en weekend, hvor McLaren havde den klart hurtigste bil, var det Verstappens magiske kvalifikationsomgang – blot 0,012 sekunder foran Lando Norris – der sikrede pole og lagde grundlaget for sejren.
Hollænderen kørte herefter et næsten fejlfrit løb, hvor han kontrollerede tempoet, håndterede pit-exit-dramaet med overblik og tog sin 64. grandprix-sejr.
Når man har den hurtigste bil og stadig ikke vinder, tæller det som et nederlag.
Norris og Piastri kunne ikke konvertere overlegen fart til sejr, primært fordi pole position glippede.
Strategisk gjorde McLaren ikke meget forkert, men Suzukas layout og manglen på alternative strategier låste løbet, og så var skaden sket allerede om lørdagen.
Den unge Mercedes-debutant skrev historie ved at blive den yngste nogensinde til at føre et Formel 1-løb.
Men vigtigere var, at han leverede en moden, fejlfri præstation med hurtige tider på de rette tidspunkter.
Han endte på en sjetteplads og satte endda løbets hurtigste omgang. Ikke noget dårligt udgangspunkt for en 18-årig rookie.
Forventningerne var høje i hjemlandet, men Tsunodas debut for Red Bulls førstehold endte i skuffelse.
Efter en svag kvalifikation fik han aldrig overhalet sig frem til pointene og sluttede som nummer 12. Hans teamkammerat Verstappen tog sejren, så kontrasten var brutal.
Racing Bulls-køreren leverede sit bedste grandprix til dato og sluttede som nummer 8, klart foran teamkammerat Liam Lawson.
Hadjar kørte solidt hele weekenden og viste, at han ikke kun har fart, men også stabilitet og overblik. Spørgsmålet melder sig: Valgte Red Bull den forkerte førstekører?
Haas oplevede weekendens største kørermæssige kontrast.
Mens rookie Oliver Bearman hentede point, sluttede Ocon som nummer 18 – langt bag både holdkammerat og konkurrenter.
På en bane, hvor erfaring burde tælle, var det et alvorligt wake-up call for den franske veteran.
Den britiske rookie fortsætter sin stærke sæsonstart og hentede et vigtigt point til Haas med en 10.-plads.
Bearman viser, at han har hovedet med og udnytter sine muligheder, selv når bilen ikke burde kunne kæmpe i top 10. Et navn, der bliver svært at overse fremover.
Strolls bedre 2025-form fik et seriøst knæk i Japan.
En kvalifikationsfejl sendte ham bagerst på gridden, og et strategisk sats med softs kostede ham endnu mere.
Han blev eneste kører en omgang efter, og den eneste, der pittede to gange.
Sainz' løb blev delvist ødelagt af en grid-straf, men problemet var større: Han blev igen udklasseret af Albon, og hans skifte til Williams mangler stadig et eneste højdepunkt.
Når man er en tidligere Ferrari-kører, er "par for the course" bare ikke nok.
Mens Verstappen maksimerer mulighederne i en bil, der ikke længere er suveræn, kæmper rivalerne med at udnytte deres materiel fuldt ud.
Suzuka viste, at selv hundrededele i kvalifikation kan afgøre mesterskaber, og at nye navne som Antonelli, Hadjar og Bearman er begyndt at sætte aftryk.