Max Verstappen har ifølge flere medier accepteret et tilbud fra
Mercedes om at forlade
Red Bull og tilslutte sig det tyske hold.
Hvis skiftet bliver en realitet, vil det være en af de mest opsigtsvækkende førerovergange i Formel 1 i nyere tid.
Men selv om parterne tilsyneladende er enige, er der stadig en vigtig hindring, som skal overvindes.
Under løbsweekenden i Østrig bekræftede Mercedes-kører George Russell, at holdet er i samtaler med Max Verstappen.
Teamchef Toto Wolff skulle efter sigende have forhandlet en foreløbig aftale på plads med den firedobbelte verdensmester, som har domineret Formel 1 de seneste sæsoner.
Verstappen har ifølge oplysninger en exit-klausul i sin kontrakt med Red Bull, og den skulle være blevet aktiveret efter det seneste løb.
Toto Wolff har i årevis haft et godt øje til Verstappen og har tidligere udtalt, at han fortryder, at han ikke fik skrevet kontrakt med hollænderen, da han havde muligheden i 2014.
Det nuværende line-up hos Mercedes består af Russell og det unge talent Kimi Antonelli, men Verstappens potentielle tilgængelighed har ændret prioriteringerne i det tyske team.
Mercedes' bestyrelse har endnu ikke givet grønt lys
Selv om Verstappen og Wolff skulle være enige, er det ikke sikkert, at skiftet bliver til noget.
En del af Mercedes' bestyrelse har angiveligt endnu ikke godkendt aftalen.
Der spekuleres i, at den høje løn, Verstappen modtager hos Red Bull, kan være en udfordring i forhold til Mercedes’ interne budgetter og signalværdi.
Verstappen tjener efter sigende langt mere end George Russell, som var i forhandlinger om en ny kontrakt til en værdi på omkring 35 millioner euro om året, svarende til ca. 260 millioner kroner.
Hvis bestyrelsen vælger at blokere for handlen, kan det betyde, at Verstappen forbliver hos Red Bull, trods de problemer teamet har haft på det seneste.
George Russells fremtid hænger i luften
Skulle Verstappen skifte til Mercedes, vil det være George Russell, der må vige pladsen.
Det er trods hans nylige sejr i Canada, hvor han leverede en stærk præstation.
Russell er dog stadig en eftertragtet fører, og flere teams vil formentlig forsøge at få fat i ham, hvis han bliver ledig.
Et skifte til Red Bull vurderes dog ikke som sandsynligt, dels på grund af teamets nuværende struktur og dels på grund af de udfordringer, flere andre kørere har haft med at matche Verstappens niveau i den samme bil.
Et alternativ for Russell kunne være Aston Martin, hvor Lawrence Stroll har investeret massivt i faciliteter og udvikling.
Her ville Russell muligvis få en mere fremtrædende rolle og bedre muligheder for at kæmpe med i toppen.
Det store spørgsmål er nu, om Mercedes’ ledelse vælger at bakke op om Toto Wolffs plan.