McLaren overgik Red Bulls velkendte Spa-strategi i sprintkvalifikationen, hvor
Oscar Piastri satte ny rekord og sikrede sig pole position foran
Max Verstappen.
Oscar Piastri leverede en historisk præstation under sprintkvalifikationen til
Belgiens Grand Prix.
Med en omgangstid på 1:40.510 satte han ikke blot hurtigste tid i sessionen, men slog også den tidligere banerekord i Spa-Francorchamps.
Tiden var markant hurtigere end nogen tidligere omgang på banen, hvilket understregede McLarens fart under de belgiske forhold.
Piastri sikrede sig sin første sprintpole uden for Qatar.
Teamkammeraten
Lando Norris sluttede som nummer tre, mens Max Verstappen klemte sig ind mellem de to McLaren-kørere og tog andenpladsen.
Red Bull benyttede kendt Spa-setup
Red Bull valgte en opsætning med meget lav downforce, som har vist sig effektiv på Spa tidligere.
Bilen var udstyret med en smallere bagvinge, hvilket reducerer luftmodstanden og forbedrer tophastigheden.
Den type opsætning giver især fordele i første og tredje sektor, hvor der er lange strækninger med fuld gas.
Verstappen opnåede høj fart på langsiden op mod Les Combes, hvor han passerede målingen ved speed trap med omkring 343 kilometer i timen.
Til sammenligning var Piastri et par kilometer i timen langsommere på samme punkt.
Fordelen ved Red Bulls setup blev tydelig i sektor 1, hvor Verstappen var en smule hurtigere end Piastri. Men i den tekniske midtersektion viste McLaren sig overlegne.
McLarens modtræk i sektor 2
McLaren havde valgt en ny version af deres lav-downforce bagvinge, som tilsyneladende gav en bedre balance mellem fart og stabilitet.
I sektor 2, der består af længerevarende, hurtige kurver, er det vigtigt med god bagende og stabilitet i bilen.
Her trak Piastri næsten et halvt sekund fra Verstappen.
Trods Red Bulls styrke i sektor 1 og delvist i sektor 3, formåede McLaren at vinde det samlede regnskab med deres stærke præstation i sektor 2.
Piastri var desuden hurtigere end Verstappen i slutningen af omgange, hvor han øgede afstanden yderligere og sikrede sig pole position til sprinten.
Denne opsætning viste sig at være effektiv i forhold til at imødegå Red Bulls traditionelle Spa-strategi, hvor lav downforce ofte har givet et forspring.
Se de vilde data herunder: