Et øjebliks uopmærksomhed under et interview har fået rygterne til at eksplodere: Hvad ved sponsoren, som vi ikke gør?
Det er sjældent, at de store nyheder i Formel 1 bliver afsløret ved et uheld, men netop dét var tilfældet, da Horacio Marin, direktør for den argentinske energigigant YPF og sponsor for
Franco Colapinto, under et interview med nyhedskanalen A24 kom til at afsløre lidt mere, end han burde.
På spørgsmålet om, hvornår Colapinto ville få sit næste Grand Prix, svarede han først lidt vagt, men uden at være klar over at mikrofonen stadig optog, tilføjede han: "På Imola."
Colapinto, der fik sin F1-debut med Williams i 2024 og kørte de sidste ni løb af sæsonen, imponerede ved flere lejligheder og blev den første argentiner i sporten siden 2001.
Han sluttede med fem point og flere bemærkelsesværdige præstationer, herunder point i både Aserbajdsjan og USA.
En test, en træning – eller noget langt større?
Ifølge RaceFans.net er det ikke sikkert, at Colapinto skal erstatte Jack Doohan i løbssammenhæng.
Alpine kan vælge at give den 21-årige argentiner en træningssession under Grand Prix-weekenden i Imola, uden at det tæller med i rookie-kvoten – noget de tidligere i år har gjort med Ryo Hirakawa i Japan.
Alligevel er tidspunktet bemærkelsesværdigt. Doohan har endnu ikke scoret et eneste point i sin debutsæson, mens holdkammeraten Pierre Gasly har leveret Alpine-sæsonens hidtil eneste point i Bahrain.
Samtidig cirkulerer vedholdende rygter om, at teamets stærke mand, Flavio Briatore, er varm på idéen om at give Colapinto chancen som fast kører.
Den unge argentiner har nemlig vist sit værd i næsten alle klasser, han har deltaget i – fra Formel Renault og FIA F3 til solide resultater i sportscar-løb.
Særligt hans imponerende F2-sæson i 2024 og de stabile indsatser hos Williams har gjort ham til et navn, flere teams holder øje med.
Fremtiden i spil – og store summer på højkant
Hvis Colapinto bliver indsat allerede i Imola, kan det få vidtrækkende konsekvenser.
En god præstation vil potentielt kunne sikre ham en plads i Formel 1 – og samtidig øge hans markedsværdi betydeligt.
Et fast sæde i F1 vurderes at være flere millioner kroner værd i både sponsorindtægter og eksponering for en kører fra et marked som Argentina, hvor motorsport nyder stor opbakning.
For Colapinto vil det desuden være en særlig oplevelse at køre i Imola – tæt på sine rødder i Italien, hvor hans far har familie, og hvor Colapinto selv som 14-årig flyttede hen for at jagte sin drøm, der nu – muligvis – tager næste skridt på italiensk grund.