Emilia Romagna Grand Prix

Slut med Imola: F1 præsenterer 2026-kalenderen

Formel 1jun. 10 , 14:54
Med en række justeringer i kalenderen bevæger sporten sig både sportsligt og strategisk i en ny retning.
Formel 1 har løftet sløret for 2026-sæsonens løbskalender, og selv om det overordnede format med 24 Grand Prix’er fastholdes, er der flere markante ændringer i både rækkefølge og destinationer.
En af de mest iøjnefaldende justeringer er fraværet af det traditionsrige Imola-løb i Italien, der ikke har fået plads på næste sæsons program.
Sæsonen skydes i gang i Melbourne, Australien, fra 6. til 8. marts og afsluttes i Abu Dhabi fra 4. til 6. december.
Sæsonen byder på geografisk tilpasning og logistiske forbedringer og markerer samtidig overgangen til nye tekniske reglementer og introduktionen af 100 procent bæredygtigt brændstof i motorerne.

Madrid ind, Imola ud

Mens flere klassiske baner fortsat er at finde i kalenderen som eksempelvis Monaco, Spa og Monza, er det tydeligt, at Formel 1 søger mod nye markeder og mere effektive afviklingsstrukturer.
Ifølge Formula1.com bliver det spanske Madrid, der får æren af at debutere som vært for et Formel 1-løb fra 11. til 13. september som erstatning for netop Imola.
Den spanske hovedstad indtræder dermed som den anden spanske destination på kalenderen sammen med Barcelona, som fortsat afholder løb i juni.
Fraværet af Imola, der ellers har været en del af kalenderen med mellemrum siden 1980’erne, skyldes ikke blot geografisk tilpasning.
Det er også den nye struktur, hvor løbene i Europa koncentreres i sommermånederne for at minimere fragt og udgifter.
Montreal er eksempelvis rykket tættere på Miami for at gøre transporten mellem de to løb mere effektiv.

24 løb, nye teknologier og store mærker

Den kommende sæson bliver på flere måder starten på en ny æra.
2026 markerer nemlig indførelsen af en ny generation af racerbiler, som både teknologisk og æstetisk adskiller sig fra deres forgængere.
Vægten reduceres, aerodynamikken bliver aktiv, og alle motorer vil benytte CO₂-neutralt brændstof.
Desuden er flere store bilproducenter på vej ind i sporten.
Audi debuterer med eget hold, Cadillac træder ind via samarbejde med Andretti, og også Ford er på vej tilbage i en teknisk alliance med Red Bull.
De nye regler har været planlagt længe, og ambitionen er at gøre Formel 1 mere bæredygtigt både miljømæssigt og økonomisk.
Mest læste