Alpine F1

Store nyheder for F1-holdet Alpine

Formel 1jul. 04 , 19:57
Den ene skal tage over for en rolle, der har stået tom siden foråret, mens den anden skal forstærke udviklingen af bilens aerodynamik.
Alpine har bekræftet to væsentlige tilføjelser til sit Formel 1-hold.
Steve Nielsen træder til som ny administrerende direktør med ansvar for den daglige drift på teamets base i Enstone. Han tiltræder den 1. september.
Nielsen har tidligere været en central figur i Formel 1 og har arbejdet for flere hold.
Han havde posten som sportsdirektør hos Renault, da holdet vandt verdensmesterskaberne i 2005 og 2006 med Fernando Alonso bag rattet i vinderbilen.
Hans tiltrædelse sker i kølvandet på Oliver Oakes' uventede afgang i maj.
Siden da har Flavio Briatore midlertidigt udfyldt flere af teamchefens funktioner, men Nielsens ansættelse betyder, at Briatores rolle ændrer karakter.
The-Race.com skriver, at der ikke er planer om at udnævne en ny teamchef, men at ansvaret i stedet fordeles mellem Briatore og Nielsen, mens Dave Greenwood fortsat er kontaktperson i løbsweekenderne.
Målet er at skabe stabilitet efter flere års roterende ledelsesstrukturer.
Nyt navn skal redde fremtiden i vindtunnelen
Samtidig med nyheden om Nielsen har Alpine også ansat Kris Midgley som ny leder af aerodynamikudviklingen.
Det er et forsøg på at rette op på en teknisk retning, der i 2025-sæsonen har vist sig utilstrækkelig.
Midgley vender tilbage til Enstone, hvor han tidligere har haft ansættelse, og han kommer fra en rolle som ledende aerodynamiker hos Ferrari.
Han bliver underlagt teknisk direktør David Sanchez, der ligeledes har en fortid i Maranello.
Hos Alpine beskrives tilføjelsen som en styrkelse af den tekniske afdeling, især med tanke på de nye reglementer, der træder i kraft i 2026.
Holdet ser det som en mulighed for at redefinere sin position i lyset af det kommende skifte til Mercedes-motorer, der er tiltænkt at løse nogle af de problemer, som den nuværende drivlinje har skabt.
Nutiden er dyster – 2026 i horisonten
Alpines sæson i 2025 har hidtil været en skuffelse.
Holdet ligger sidst i konstruktørmesterskabet med blot 11 point og uden planlagte større opdateringer til bilen.
Pierre Gasly beskrev efter det østrigske Grand Pix bilen som "umulig at køre".
Selv når han har fået den i top-10 i kvalifikation, er løbsfarten langt fra konkurrenternes.
Problemerne dækker over både manglende motorkraft og dårlig dækforvaltning, hvilket betyder at Alpine reelt ikke kan kæmpe om point, uanset hvor godt udgangspunktet er.
Briatore sagde efter løbet i Østrig, at teamets præstation "i stigende grad giver anledning til bekymring".
Trods en stærk afslutning på 2024-sæsonen, hvor et dobbeltpodium i Brasilien skabte optimisme, er der intet der tyder på et lignende scenarie i år.
Holdet har valgt at lægge energien i 2026-bilen, og med de nye ansættelser forsøger man at sikre, at det næste store skifte i reglementet kan blive et vendepunkt.
Mest læste