En ny regel skulle sætte skub i Monacos traditionsrige gadeløb. I stedet endte det hele i et spil på tid, hvor position blev vigtigere end fart.
Monaco Grand Prix 2025 blev endnu en gang et løb, hvor dramaet ikke skyldtes vilde overhalinger, men derimod et regelforsøg, der skabte mere forvirring end spænding.
Det obligatoriske to-stop-format indført af FIA for at skabe mere dynamik på den notorisk snævre bane havde ellers potentiale, men udfaldet pegede i en anden retning.
Fra pole position kæmpede
Lando Norris for at holde Charles Leclerc bag sig allerede i første sving, hvor et kraftigt hjullås blev nødvendigt for at forsvare føringen.
Bag dem kæmpede feltet med taktik og trafik, og tidligt måtte flere kørere i pit under en virtuel safety car udløst af en uheldig Bortoleto, der blev presset i muren af Kimi Antonelli.
Efter få omgange var det tydeligt, at strategien ville spille en langt større rolle end farten. Og med teams, der i stigende grad brugte den ene kører som “stopklods” for at give holdkammeraten luft, begyndte løbet at miste momentum og sportslighed.
Holdspil, blokeringer og taktisk tvivl
Det stod snart klart, at forsøget på at tvinge variation ind i løbet havde slået fejl. Ifølge PlanetF1 udspillede der sig scener, hvor kørere bevidst bremsede op for at hjælpe deres teamkammerater, som det eksempelvis sås hos Racing Bulls og Williams.
George Russell blev endda straffet med en gennemkørselsstraf for at forsøge at passere Alexander Albon uden for banen. En handling, han selv indrømmede var bevidst.
McLaren, Ferrari og
Red Bull kæmpede videre i front, men selv blandt topkørerne var strategierne så usynlige, at det hele fremstod som en positioneringsøvelse.
Leclerc kaldte det "en joke", da han blev fanget bag langsommere biler, selv med blå flag.
Det hele kulminerede, da flere af de bagerste kørere stadig ikke havde taget deres første pitstop 60 omgange inde i løbet.
Verstappen pitttede først på næstsidste omgang, mens Antonelli kom ind på omgang 75 ud af 78.
Norris vinder, spørgsmålet består
Da
Max Verstappen endelig foretog sit andet stop kort før mål, overtog Norris igen førstepladsen, og herfra kunne han krydse målstregen som vinder.
Charles Leclerc og
Oscar Piastri fulgte tæt efter, mens Verstappen blev firer hele 20 sekunder efter.
I top 10 fulgte Hamilton, Hadjar, Ocon, Lawson, Albon og Sainz, mens både Alonso og Gasly udgik.
På trods af McLarens velfortjente sejr og en tættere stilling i mesterskabet, hvor Norris nu kun er tre point bag Piastri, er det stadig lidt uklart hvad FIA egentlig forsøger at løse med disse regler.
Løbet viste at selv det bedste regelforsøg kan slå fejl, hvis banen i sig selv ikke tillader reel konkurrence.