McLaren har i 2025 vendt Formel 1-hierarkiet på hovedet. Hvor Red Bull i to sæsoner satte standarden med Max Verstappen, er billedet nu vendt.
Midtvejs i sæsonen har Lando Norris og Oscar Piastri samlet 559 point, og McLaren fremstår som den bil, konkurrenterne helst vil slå.
Red Bull kæmper med at finde de opdateringer, der før var deres styrke, mens McLaren lader til at have fundet et afgørende teknisk spor.
Flere eksperter har peget på bilens bremsesystem som en mulig forklaring, men ifølge den tidligere F1-ingeniør
Nick Wirth ligger hemmeligheden et andet sted.
Wirth var tidligere én af de stærkeste fortalere for avanceret computerbaseret udvikling i sporten, og han fremhæver McLarens brug af CFD-simuleringer (Computational Fluid Dynamics).
Han understreger, at begrænsningerne i vindtunnelerne ikke nødvendigvis gør sig gældende i digitale miljøer:
- Man kan ikke simulere buet luftstrøm i en vindtunnel, og det er her, McLaren kan have fået et gennembrud.
Han påpeger, at forskellen kan give et aerodynamisk overskud, der i praksis betyder flere tiendedele pr. omgang.
Et gennembrud bag lukkede døre
Det er netop i dette skjulte udviklingsarbejde, at McLaren synes at have fundet en fordel.
Ikke kun i detaljerne på bilen, men i måden de arbejder med teknologien på.
- Hvis de virkelig har knækket koden, så er det noget, konkurrenterne skal holde øje med, siger Wirth.
Han vurderer, at McLaren har opnået et downforce-niveau, som gør mange af de øvrige problemer som eksempelvis dækkøling langt lettere at håndtere.
Holdet har samtidig tiltrukket erfarne kræfter som Rob Marshall fra Red Bull og forlænget samarbejdet med aero-eksperten Peter Prodromou, hvilket har styrket fundamentet yderligere.
Teamchef
Andrea Stella fremhæver, at McLaren ikke kun har bygget en hurtig bil.
De har også udviklet en arbejdsmetode, der kan bruges på tværs af forskellige regelsæt.
Han understreger, at selv om 2026 byder på et af de største regelskift i nyere F1-historie, vil mange af McLarens arbejdsprincipper kunne overføres.
Fremtidens løfte
De nye regler i 2026 indebærer en væsentlig ændring af bilernes aerodynamik med flade bundplader og aktiv aerodynamik på langsiderne.
Det vil udfordre alle hold, men Stella mener, at McLaren er godt rustet:
- Nogle ting skal genopfindes, men meget af vores tilgang er universel.
Hvis McLaren kan bygge videre på den viden, de har opnået gennem det seneste halvandet år, står de stærkt i de kommende sæsoner.
Wirth ser samme tendens og understreger, at McLarens nuværende styrke ikke er et kortvarigt resultat, men et udtryk for at holdet har fundet en vej, som konkurrenterne ikke bare kan kopiere fra den ene dag til den anden.
Dermed er McLaren gået fra at være jagende udfordrere til at sætte tempoet for hele feltet.