formel 1 canada

To bryggerier var tæt på at dræbe Canadas Grand Prix

Formel 1jun. 12 , 9:37
I 1987 blev det canadiske Grand Prix ikke afholdt, ikke på grund af vejret eller tekniske problemer, men som følge af en opsigtsvækkende strid mellem to af landets største bryggerier.
I juni 1987 blev det canadiske Grand Prix fjernet fra Formel 1-kalenderen.
Årsagen var en indædt juridisk og kommerciel strid mellem bryggerierne Labatt og Molson, der begge ønskede titelsponsoratet af løbet.
Siden 1978 havde Circuit Gilles Villeneuve i Montreal været fast hjemsted for det canadiske Grand Prix.
Labatt havde fungeret som titelsponsor i en årrække, men mødte økonomiske vanskeligheder og krævede offentlige tilskud for at fortsætte sit engagement.
Samtidig indledte Molson et fremstød for at overtage sponsoratet og promovere løbet gennem deres egne motorsportsaktiviteter.
To bryggerier, én bane og en masse jura
Kernen i konflikten lå i rettighederne til henholdsvis løbets navn og selve banen.
Labatt havde eneret til at anvende Circuit Gilles Villeneuve, mens Molson havde sikret sig rettighederne til at afholde selve Grand Prix'et.
Da Formel 1-promotor Jack Long indgik en aftale med Molson om fremtidige løb, trods Labatts fortsatte kontrakt med banen, udløste det en retssag i Quebec.
En lavere retsinstans gav oprindeligt medhold til Molson og Long, men appeldomstolen ophævede afgørelsen.
I frustration med den langvarige konflikt truede Formel 1's kommercielle leder Bernie Ecclestone med at trække Grand Prix-statussen.
Det løfte blev opfyldt i februar 1987, da løbet officielt blev fjernet fra sæsonens løbskalender.
Gensidige beskyldninger og et presset tidspunkt
Molson hævdede, at Labatt forsøgte at forsinke processen ved hjælp af juridiske kneb, mens Labatt fastholdt sine rettigheder og lagde sag an mod Molson og Jack Long.
På samme tid pressede Formel 1-organisationen på for en afklaring.
Økonomiske krav fra FOCA (Formula One Constructers Association) og ønsket om forbedrede faciliteter på banen forværrede situationen.
FISA, motorsportens internationale myndighed, fjernede i efteråret 1987 Canada Motorsports organisatoriske rolle efter at have kritiseret deres håndtering af sponsoraftaler.
I december samme år trak Labatt sig endelig fra sagen, og Molson overtog ansvaret for løbet.
Comeback i 1988 med nye faciliteter
Med Molson ved roret og støtte fra byen Montreal blev Grand Prix'et genindført i 1988.
På blot 50 dage blev der opført nye pitgarager, kontroltårn og tribuner, hvilket muliggjorde afviklingen af løbet.
Selvom faciliteterne ikke var helt færdige ved løbsstart, blev det canadiske Grand Prix igen en del af Formel 1-kalenderen.
Mest læste