Toto Wolff har længe været blandt de mest markante stemmer i Formel 1’s beslutningsrum – ofte kendt for at stå fast på principper og retning.
Men nu bløder
Mercedes-bossen op i en af sportens mest omdiskuterede tekniske debatter forud for 2026-sæsonen: de kommende motorregler.
Indtil for nylig har Wolff tordnet mod ideen om at ændre på balancen i det kommende 50/50 split mellem forbrændingsmotor og elektrisk kraft.
Det nye regelsæt, der introducerer 350 kW elektrisk output – næsten tredoblet i forhold til 2025 – har skabt stor diskussion, ikke mindst på grund af simulationer, som viser, at bilerne kan løbe tør for elektrisk energi på langsider som dem i Monza og Baku.
Det vil betyde, at kørerne tvinges til at lift and coast, hvilket mange frygter vil skade både showet og strategimulighederne.
Ved ikke hvordan det bliver næste år
Red Bulls Christian Horner har været fortaler for at justere balancen til 60/40 i favør af forbrændingsmotoren – et forslag, som tidligere blev mødt med skepsis fra Wolff.
Men i et nyt interview med RacingNews365 åbner Mercedes-chefen for at revurdere sin holdning:
- Vi ved ikke, hvordan det bliver næste år. Vi håber, det ikke bliver et energihøst-mareridt i Baku eller Monza. Men vi må se, hvad det endelige produkt bliver i test, siger han.
Han anerkender samtidig, at sportens appel ikke kun handler om teknologisk perfektion, men også om uforudsigelighed og underholdning.
- Vi nød årene fra 2014 og frem, men på længere sigt er det ikke nødvendigvis sundt for sporten, siger Wolff med henvisning til Mercedes’ mangeårige dominans.
Håber ikke det bliver nødvendigt
Et vigtigt element i diskussionen er, at de nuværende regler blev udformet med henblik på at tiltrække nye motorproducenter som Audi og Porsche.
En ændring nu – så tæt på implementeringen – kan opleves som at ændre spillereglerne midt i kampen.
- Honda har genforpligtet sig, Audi har forpligtet sig, og vi – inklusive os selv – er ikke begejstrede for at flytte målstregen. Men vi må være åbne, hvis det er nødvendigt, siger Wolff.
Med den udmelding sender Toto Wolff et klart signal: Mercedes vil stadig kæmpe for deres egne interesser, men han anerkender, at sportens helhed og integritet må komme først.